admin

About the author :

Beheerder van de website Humans of Psychology.

Zakelijk zelfvertrouwen: overtuigende gespreksvoering en solliciteren

Astrid, Rowena, Solliciteren en profileren, Toekomstperspectief, Werkveld No Comment

Zelfvertrouwen uitstralen tijdens je sollicitatieprocedure? Lees hier tips en tricks!

 

 

Zelfvertrouwen uitstralen tijdens je sollicitatieprocedure? Lees hier tips en tricks!

 

Solliciteren naar een baan is tegenwoordig al een baan op zich.  Je moet hierbij allerlei kwaliteiten inzetten om boven de stapel brieven uit te komen. Belangrijk hierbij is om zelfvertrouwen uit te stralen. Om erachter te komen hoe wij als psychologiestudenten dat kunnen doen, zijn Rowena en Astrid naar de workshop zakelijk zelfvertrouwen geweest, het tweede evenement dat de Carrière Commissie van SPS NIP organiseerde. Bij aankomst is hen verteld waar zij werden ingedeeld. Zo werd Rowena ingedeeld bij overtuigende gespreksvoering, en mocht Astrid de workshop solliciteren bijwonen. “Al vrij snel merkten we dat er veel psychologiestudenten zijn met zorgen over de toekomst. De mensen die we spraken waren hier erg open over, en we hebben ontzettend inspirerende gesprekken gevoerd. Vervolgens werden we begeleid naar de zalen waar de workshops plaatsvonden.”

 

Rowena:

 

“Presenteren. Niet mijn favoriete bezigheid en wanneer je dit aan een willekeurige student zou vragen gok ik dat ze het met mij eens zullen zijn. Presenteren, debatteren en zeker ook solliciteren is in feite overtuigende gespreksvoering. Je probeert de ander mee te krijgen in jouw verhaal, jouw argumenten en probeert anderen te overtuigen van jouw kwaliteiten. Maar hoe doe je dit op een zelfverzekerde manier?”

 

Overtuigende gespreksvoering

 

Tijdens de workshop Zakelijk Zelfvertrouwen van het SPS-NIP, waar Astrid en ik naartoe zijn geweest, sprak Maartje Kristensen over overtuigende gespreksvoering. Zij is lid van de Utrecht Debating Society, waar ze samenkomen om te debatteren en om betere sprekers te worden. Ook geven zij debat- en presentatieworkshops aan bedrijven, overheden en verenigingen.

Tijdens deze workshop was duidelijk te zien dat spreken haar op het lijf geschreven is. Ze weet moeiteloos je aandacht te houden en voelt goed aan wat haar publiek nodig heeft. Zo heeft ze voor ons haar hele workshop vooral gericht op het solliciteren en presenteren (handig wanneer je nog je master thesis moet verdedigen!). We hebben geoefend met hoe je moet staan, wat je met je handen kan doen als je presenteert en vooral wat een goede opbouw is van een presentatie/speech.

Ook heeft ze een aantal goede tips gegeven tegen spreekangst:

  1. Neem een slokje water, drink GEEN dranken met cafeïne of suiker voordat je gaat presenteren. (bij angst maakt je lichaam zich klaar voor actie en tijdens het presenteren doe je iets heel onnatuurlijks, namelijk rustig proberen te blijven. Cafeïne maakt dit alleen maar erger.)
  2. Ga van tevoren al “sterk” zitten: rechte rug, armen ontspannen, en benen in een hoek van 90 graden met je voeten plat op de grond)
  3. Als je snel uit je verhaal gehaald wordt, geef dan aan dat mensen hun vragen tot na je presentatie kunnen bewaren. Mocht je op een moeilijke vraag geen antwoord weten, wordt dan vooral niet defensief in je reactie. Het is geen probleem als je even iets niet weet. Je kan er altijd nog op terug komen.
  4. Blijf vooral kalm en heb een open houding.
  5. Als je niet goed weet wat je met je handen moet doen, dan kun je een pen vasthouden. Let er wel op dat het geen “klik pen” is, onbewust ga je hier mee spelen en kan afleiden van je verhaal.
  6. Ga opzoek naar een “ja-knikker” in het publiek. Er is altijd wel iemand die met alles wat je zegt zijn/haar hoofd een beetje beweegt. Dit kan helpen met je zelfvertrouwen.
  7. Voor de vrouwen (en misschien de enkele man?) draag GEEN hoge hakken tijdens het presenteren. Je staat dan minder stevig en kan hierdoor wat onzeker overkomen.

Een goede structuur om te onthouden tijdens het presenteren is het SEXI-model: State, EXplain, Illustrate. Wat is het probleem, leg uit waarom dit een probleem is en wat eraan gedaan kan worden, en geef concrete voorbeelden zodat iedereen op een lijn zit.

Eindig je presentatie altijd met een “take-home message” zodat je jouw publiek prikkelt om na te blijven denken over jouw verhaal.

Astrid:

 

“Solliciteren is werkelijk het meest nare wat mij nog te wachten staat. Ik hou er niet van om mezelf verkopen, en word erg onzeker van het negatieve beeld dat er heerst rondom het zoeken van een stage adres binnen de sociale wetenschappen. Ik denk niet dat ik wat dat betreft de enige ben…

Solliciteren

Deze workshop werd verzorgd door Virginia Jobse, de schrijfster van het boek “Solliciteren met je hart”. De titel van dit boek heeft in de workshop zijn naam eer aan gedaan, zo merkte ik al snel op. In zeven stappen vertelde Virginia hoe je naar een succesvolle sollicitatie kunt toewerken.

De kern van de workshop was dat je het allerbeste van jezelf zult moeten laten zien om in beeld te komen bij de werkgever,  in combinatie met een stukje creativiteit. Op welke manier je die creativiteit laat gelden, hangt af van de werkgever waarbij je solliciteert. Laat duidelijk zien dat je het anders durft te doen en kijk of dit voor jou werkt.”

Zo gaf Virginia een voorbeeld waarbij ze solliciteerde naar een functie in de Efteling. Door middel van de layout van haar brief (met sprookjes figuren, vergelijkbaar met een sprookjesboek) heeft Virginia laten zien dat zij de juiste kandidaat is voor deze functie. Zij werd dan ook uitgenodigd om op gesprek te komen. Belangrijk is dus dat de inhoud en eventueel layout van je brief / CV aansluit op de functie waar je naar solliciteert. De voorbeelden die we kregen zijn niet geschikt om naar elke werkgever te sturen, maar het is één van de manieren om op te vallen tussen de grote stapel sollicitaties. De inhoud blijft natuurlijk het belangrijkst.

Ook kwamen wat praktische tips aan bod. Één van de dingen die Virginia daarbij aanhaalde was het opmaken van een sollicitatieplanning.

“Het allermooiste is natuurlijk dat je na een eerste sollicitatie direct wordt aangenomen, maar de realiteit is anders. Daarom is het bijhouden van een planning verstandig. Solliciteren is een fulltime baan en met een planning voorkom je dat je meer tijd besteed aan bijvoorbeeld Social Media, dan met het actief bezig zijn op het gebied van solliciteren. Het vergt behoorlijk wat zelfdiscipline om in het dagelijks werkritme te blijven, wat overigens niet betekent dat je geen vrijetijd meer mag / kan hebben. Plannen geeft houvast en het bijhouden van een logboek brengt structuur in je sollicitatie. “

Apps die je volgens Virginia kunt gebruiken om je sollicitaties kunt te structureren zijn: Google agenda, Trello en Wunderlist.   Erg handig, aangezien je soms wel 40 sollicitatiebrieven moet sturen voordat je een stageplek hebt!

Als laatste merkte ik op dat Virginia open stond voor contact met mensen die het lastig vinden, en hulp nodig hebben bij solliciteren. Regelmatig beoordeelt ze dan ook sollicitatiebrieven via Intermediair, en blogt zij als gastblogger voor lifebrander. Mocht je zelf de tips van Virginia willen bijhouden? Dat kan door hier te klikken!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: