Inge HoP

About the author : Ik ben Inge, arbeids- en organisatiepsycholoog, PhD student en zelfstandig ondernemer. Bij HoP neem ik je mee in de A&O psychologie, het promoveren en mijn belevenissen als ondernemer. Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

Wat is er zo leuk is aan praktijkonderzoek?

Inge, Research, Sociale- en organisatiepsychologie, Werken No Comment

“Het allermooiste aan praktijkonderzoek is dat je de impact van je werk hard kunt maken. Wanneer je data verzamelt en je hypothesen toest, kun je zien of je op de goede weg zit. Kloppen je aannames of moet je terug naar de tekentafel? Bij interventieonderzoek wordt het nog beter: hier kun je zwart op wit maken hoe groot de impact is geweest van jouw methode.”

In deze  blog leg ik je uit waarom praktijkgericht onderzoek doen zo ontzettend leuk is. Twijfel je of onderzoek iets voor je is? Kun je niet kiezen tussen wetenschap en praktijk? Lees dan snel verder.

2017, juni 8

 

Toen ik afstudeerde wist ik het zeker: er was één ding dat ik nooit meer zou gaan doen. Onderzoek doen. Na mijn masterscriptie was ik er helemaal klaar mee. Eenzame dagen achter je computer, schrijven, wachten tot je vragenlijst-data binnendruppelt, weinig contact met mensen. Mij niet gezien. Never nooit meer. Wat bleek? Zeg nooit nooit, want een paar jaar later begon ik aan mijn promotieonderzoek!

 

Na mijn afstuderen ging ik aan de slag in de consultancy. Ontzettend leuk en leerzaam. Maar ook snel. Ik miste de tijd om dingen écht uit te zoeken. Ergens goed de tijd voor te nemen. Langzaam werd ik naar het onderzoek getrokken. Misschien was een promotietraject wel iets voor mij. Na vele PhD-vacatures te hebben bekeken was voor mij één ding duidelijk: wat ik ook zou gaan doen, het zou praktisch onderzoek moeten zijn. Ik wilde naar buiten, mensen ontmoeten, interventies ontwikkelen en testen. Ik ben dan ook erg blij dat ik zo’n project heb weten te vinden: ik doe onderzoek onder werknemers en werkzoekenden door middel van trainingen en interventies. Maar wat maakt dit type onderzoek nou zo ontzettend leuk? Ik geef je 3 redenen waarom.

 

Je bent onafhankelijk

Als je als onderzoeker een organisatie in komt, heb je een bijzondere positie. Je bent niet werkzaam bij de organisatie, maar je mag wel alle ins en outs leren kennen. Ontzettend gaaf! Je mag observeren, meelopen, ervaren hoe het is om er te werken. Het leuke is dat mensen je als ‘externe’ veel willen vertellen. Je hebt immers geen belang bij wat mensen je vertellen. Je bent onafhankelijk, onpartijdig. Deze positie geeft je de ruimte om tegen de status quo aan te schoppen door ‘domme’ vragen te stellen. Vooral de waarom-vraag doet het goed. Door gewoon eens te vragen waarom dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden, kom je de meest interessante dingen te weten over de dynamiek op de werkvloer.

 

Je staat met je voeten in de klei

Voor praktijkonderzoek moet je naar buiten. Dit betekent dat je niet alleen dingen bedenkt ‘in je ivoren toren’ (zoals er nogal eens over wetenschappers gedacht wordt) maar dat je in samenwerking met de praktijk tot je hypothesen en interventies komt. Zelf heb ik twee grote trainingsinterventies opgezet. Super leuk! Je hebt met vele stakeholders te maken die je moet meenemen in het proces. En nog belangrijker, je moet draagvlak creëren voor je onderzoek in de organisatie. Bijzonder aan mijn promotietraject was dat ik de trainingen niet alleen zelf mocht ontwikkelen, ik mocht ze ook geven. Hoe gaaf is het om te zien hoe de dingen die je bedacht hebt, vallen in de praktijk? Hoe mensen ze oppakken en implementeren? Je staat echt met je voeten in de klei: het is wat jij er in stopt, wat jij er van maakt.

 

Je kunt de impact van wat je doet zichtbaar maken

Het allermooiste aan praktijkonderzoek is dat je de impact van je werk hard kunt maken. Wanneer je data verzamelt en je hypothesen toetst, kun je zien of je op de goede weg zit. Kloppen je aannames of moet je terug naar de tekentafel? Bij interventieonderzoek wordt het nog beter: hier kun je zwart op wit maken hoe groot de impact is geweest van jouw methode. Natuurlijk is het super frustrerend als dingen niet werken zoals gehoopt, maar als het wel werkt… man dat is gaaf!

 

Praktijkonderzoek is geen experimenteel onderzoek pur sang, maar het zijn ook geen gekunstelde situaties, studentpopulaties die iets anders moeten voorstellen, die doen alsof. Het is onderzoek doen in de wereld zoals hij is. Met al z’n barsten en kreukels. Dit maakt het soms lastig, maar des te meer de moeite waard. Het is mooi als onderzoek werkt in een laboratoriumsetting, maar het is nog veel mooier als het (ook) blijkt te werken in de weerbarstige praktijk.

 

Vind je – net als ik – onderzoek doen leuk, maar moet het ook praktisch nut hebben? Ga dan op zoek naar zo’n functie! Dit kan in een promotietraject, maar ook bij bijvoorbeeld onderzoeksbureau’s. Het belangrijkste is dat je niet hoeft te kiezen. Ik heb heel lang het gevoel gehad dat het of/of was. Of die-hard onderzoek, of de praktijk. Inmiddels weet ik dat een combinatie ook mogelijk is. En voor mij is dat het mooiste wat er is!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: