Manon HoP

About the author : Mijn naam is Manon en ik studeer Child and Adolescent Psychology. Via dit project ga ik me verdiepen in de mogelijkheden om met deze opleiding trainer te worden. Bedankt voor het lezen van mijn blog! Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

Een training opzetten – wat komt daar eigenlijk bij kijken?

Manon, Training en interventie No Comment

Tijdens mijn studie heb ik al enige ervaring opgedaan met het opzetten van trainingen, maar dit gaat toch wel een stapje verder. Waar het eerder vooral ging om ervaringsoefeningen – waarbij het doel is iemand ergens van bewust te maken; het kan dus nooit fout zijn – moet alles nu superwetenschappelijk gebaseerd zijn. Dat betekent uren aan literatuuronderzoek voor ik kan beginnen met het daadwerkelijk ontwikkelen van de training.

Inmiddels ben ik alweer een maand aan het werk op mijn stageplek, waar ik onder andere een training ga ontwikkelen. Inmiddels heb ik ontdekt dat er voor het ontwikkelen van een training veel meer nodig is dan alleen een goed idee!

23-05-2017

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde, heb ik een stageplek weten te bemachtigen bij het Instituut voor Positieve Psychologie. Naast het schrijven van artikelen over kinder- en jeugdpsychologie ga ik een training opzetten. Naïef als ik was, dacht ik dat dit over elk willekeurig onderwerp zou kunnen. Mijn stagebegeleider hielp me uit die waan. Voor het ontwikkelen van een training is namelijk veel meer nodig dan alleen een goed idee! In de eerste week van mijn stage werd de theorie van de ‘marketing funnel’ geïntroduceerd, die als achtergrondtheorie dient voor allebei mijn taken. Het is een soort trechter die uit verschillende niveaus bestaat. Er bestaan verschillende vormen van, maar ik vind degene die ik hieronder beschrijf de duidelijkste.

 

De marketing funnel

De bovenste laag van de marketing funnel is bewustzijn: mensen beseffen dat een bepaald product, in dit geval een training, bestaat. Een deel van die mensen heeft interesse in het product. Van degenen die geïnteresseerd zijn, zal een deel gaan overwegen om het product aan te schaffen. Een deel van hen heeft vervolgens ook echt de intentie om dat te doen. Zij gaan vervolgens evalueren: waar is het product het goedkoopst, van de beste kwaliteit, enzovoort? Pas in de allerlaatste stap wordt het product daadwerkelijk aangeschaft.

training opzetten
De ‘marketing funnel’ bestaat uit bewustzijn, interesse, overweging, intentie, evaluatie en aanschaf.

Natuurlijk is het mogelijk om helemaal bovenaan in de trechter te beginnen. Wanneer je een product of dienst ontwikkelt die helemaal nieuw is, zal je weinig concurrentie hebben. Het punt is echter dat je helemaal aan het begin moet beginnen bij het werven van geïnteresseerden. Niemand weet immers nog dat je product bestaat!

Bij mijn stage is het doel om zo laag mogelijk in de marketing funnel te starten. Ik ga dus een training opzetten waar al behoefte aan is, in plaats van een heel nieuw concept te bedenken en er eerst mensen bewust van moeten maken dat zo’n training nu bestaat.

 

Onderzoek, onderzoek, onderzoek

Om te kijken waar behoefte aan is, heb ik een marktonderzoek uitgevoerd. Zo kon ik erachter komen wat voor trainingen er eigenlijk al bestaan en welke soorten het meeste voorkomen. Aanvankelijk stelde ik voor om een training over stemmingsverbetering te ontwikkelen, maar het bleek dat die amper bestaan. Deze mogelijkheid viel voor nu dus af.

Daarnaast doe ik keyword-onderzoek: op welke termen zoeken mensen? Wanneer iemand op zoek is naar een sociale vaardigheidstraining, wordt er bijvoorbeeld op ‘sova training’ vaker gezocht dan op ‘sociale vaardigheidstraining’. Dat betekent dat ik in een artikel over dit onderwerp expres een spellingsfout moet maken… (Voor mij als taalnazi is dat tot nu toe de grootste uitdaging op mijn stage geweest.)

Tijdens mijn studie heb ik al enige ervaring opgedaan met het opzetten van trainingen, maar dit gaat toch wel een stapje verder. Waar het eerder vooral ging om ervaringsoefeningen – waarbij het doel is iemand ergens van bewust te maken; het kan dus nooit fout zijn – moet alles nu superwetenschappelijk gebaseerd zijn. Dat betekent uren aan literatuuronderzoek voor ik kan beginnen met het daadwerkelijk ontwikkelen van de training.

Ondanks de vele uren waarin ik Web of Science doorspit op zoek naar bruikbare artikelen (dus niet die artikelen waarvan de titel precies omschrijft waar je naar zoekt, en die dan vervolgens in het Frans, Chinees of Swahili geschreven blijken te zijn), snap ik dat dit erbij hoort. Het is immers de bedoeling dat degenen die straks de training gaan volgen, er ook écht door geholpen zijn. En hoe leuk en creatief sommige van mijn ideeën ook zijn, erg wetenschappelijk zijn ze niet.

Na een maand stage heb ik dus ontdekt dat er aan het opzetten van een goede training veel meer voorafgaat dan ik had gedacht. En hoewel er voor het ontwikkelen van een training veel meer onderzoek nodig is dan leuk te noemen is, zorg je er op deze manier wel voor dat jouw product het beste wordt wat je te bieden hebt!

 

Bron theorie + afbeelding: White, R. L. (n.d.). How the marketing funnel works from top to bottom. Geraadpleegd op 18 mei 2017 via https://trackmaven.com/blog/marketing-funnel-2/

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: