Michelle HoP

About the author : Ik ben Michelle, afgestudeerd in consumentenpsychologie. Het vinden van balans in baanzekerheid en het vinden van een leuke baan die bij je past, kan erg lastig zijn. Immers wil je ook plezier in het werk dat je doet. Ik hoop je met de blogs een beetje op weg te kunnen helpen door mijn verhaal te vertellen en jullie tips te geven. Veel succes en leesplezier! Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt. Laat dit vooral weten door een reactie achter te laten, mij te mailen of op het duimpje te klikken!

Tinder met werk: match tussen jou en bedrijf

Michelle, Solliciteren en profileren, WEP No Comment

Bert en Ernie hadden jaren terug het geweldige liedje “Wachten duurt lang” gezongen. Een toplied (luister ‘m hier). Altijd leuk om op het station te zingen als je wacht op je trein, maar dan hoop je natuurlijk dat de trein uiteindelijk wel komt. Ik was aan het wachten op mijn eigen bijzondere trein op weg naar een glansrijke toekomst: bericht van mijn droombedrijf dat ik aangenomen zou worden.

Na twee maanden kreeg ik de volgende reactie:

reactie-claudia

Wait. What? Niet het bericht wat ik had willen krijgen. Ik pas als persoon niet bij ze? Ik word liever afgewezen om iets waar ik nog wat mee kan voor een andere sollicitatie, maar als persoon ergens niet bij passen is gewoon iets wat kan gebeuren en wat buiten je macht is. Door deze teleurstelling ging ik mij meteen afvragen waarom ik er als persoon niet bij pas. Heb ik iets verkeerds gezegd? Had ik andere kleding aan moeten trekken? Hadden ze liever gehoord dat ik gek ben op honden in plaats van katten, gezien de baas van het bedrijf een hond heeft?

Gelukkig ben ik al gauw met deze vragen gestopt, want de antwoorden zijn zinloos. Als het bedrijf je niet wil omdat je niet past binnenin hun plaatje, jammer dan. Jij moet op je werk gewoon jezelf kunnen zijn en zo geaccepteerd worden. Dus ja. Dan maar weer verder zoeken. Een vacature die bij mij past, maar waar ik ook bij pas.

 

Wonder boven wonder zag ik toen deze vacature van Echomarketing op Linkedin:

lolbroek-gezocht

 

Om direct terug te komen op vacatures die bij mij passen: deze leek gewoon voor mij geschreven! Een in hoogte verstelbaar bureau is toch fantastisch voor een ukkie zoals ik? En ik ben ongetwijfeld super grappig, maar niet grappiger dan de baas. Ook verdoe ik mijn tijd niet met Pokémon Go!, want ik speel liever de echte golden oldies zoals Pokémon Heartgold (past mooi bij “golden oldie”).

Ik ging eerst kijken welk bedrijf precies op zoek was naar een lolbroek en wat de functie nog meer inhield behalve grappen maken. Het klonk allemaal supertof, samengevat websites zo goed mogelijk vindbaar maken in zoekmachines. Iets wat ik graag zou willen doen om als consumentenpsycholoog heel breed in kennis en vaardigheden te worden. Ik heb direct een sollicitatiebrief geschreven, eentje aan de zeer humoristische kant maar wel met een serieus tintje omdat het toch over een baan ging. De volgende dag kreeg ik al een enthousiast bericht van Echomarketing terug met de vraag of ik op de koffie kon komen voor een gesprek. Uiteraard maakte ik daar tijd voor vrij.

 

Het gesprek was heel erg gezellig. De baas was een leuke vent met inderdaad flink wat humor (maar niet irritant veel), de bureaus waren in hoogte verstelbaar, de koffie was heerlijk en ook de functie leek mij wel wat. Het nadeel was alleen wel dat ik geen van de benodigde kennis en vaardigheden had en zij hadden niet alle tijd om mij volledig op te leiden. Deze baan zou het dus niet worden, maar ze vonden mij wel een toffe meid die allicht een andere functie binnenin het bedrijf zou kunnen vervullen. Ik moest alleen nog even nadenken over wat ik dan graag zou willen doen.

Met dat idee in mijn achterhoofd sprong ik op de fiets op weg naar huis. Tijdens het fietsen denk ik graag na, het is net zoiets als met douchen. Je gaat je dingen realiseren of topideeën opdoen. Ik ging nadenken over wat ik dan graag zou willen doen en realiseerde mij weer hoe leuk ik het vond bij Qurrent, het energiebedrijf waar ik stage heb gelopen en ook nog werkervaring had opgedaan. De werkzaamheden daar spraken mij echt aan. Hoe stom is het eigenlijk dat ik daar nooit voor een werkelijke baan gegaan ben?

Eenmaal thuis heb ik direct de laptop gepakt en ben ik voor een open sollicitatie gegaan. Qurrent had zelf namelijk geen vacature waarmee ik kon matchen, maar Qurrent is wel een bedrijf dat bij mij past en waar ik ook bij pas. And guess what? Zo dachten ze er bij Qurrent ook over. Ik kom dus voor de derde keer terug bij Qurrent. Niet als stagiaire, niet als iemand voor werkervaring, maar als echte werknemer.

Na dit geweldige nieuws ben ik nog even langsgegaan bij Echomarketing. Mocht ik ooit toch zonder baan komen te zitten en bij hen willen werken, dan ben ik van harte welkom. Altijd handig, toch?

 

Wat ik jou met deze blog wil meegeven?

Blijf in contact met diverse bedrijven en ga niet malen om een afwijzing dat jij als persoon ergens niet bij past. Natuurlijk is zo een reactie van een bedrijf rottig, maar jij bent een topper en moet oprecht door een bedrijf worden gewaardeerd om wie jij bent en wat jij doet. Ga daar voor, en niet voor minder. Soms is het juiste bedrijf dichterbij dan je denkt.

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: