Michelle HoP

About the author :

Ik ben Michelle, afgestudeerd in consumentenpsychologie. Het vinden van balans in baanzekerheid en het vinden van een leuke baan die bij je past, kan erg lastig zijn. Immers wil je ook plezier in het werk dat je doet. Ik hoop je met de blogs een beetje op weg te kunnen helpen door mijn verhaal te vertellen en jullie tips te geven. Veel succes en leesplezier!

Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt. Laat dit vooral weten door een reactie achter te laten, mij te mailen of op het duimpje te klikken!

Interview Tim Zuidgeest – verbinding psychologie en marketing

Michelle, Werkveld No Comment

Als je momenteel al Economic & Consumer Psychology (ECP) studeert, dan ben je vast de naam Tim Zuidgeest tegengekomen op één van de ECP-pagina’s op Facebook of LinkedIn. Hij heeft deze master enkele jaren geleden afgerond en is actief bezig om geïnteresseerden te betrekken bij zijn werk aan de hand van zijn blogs. Tijd dus om hem te interviewen over zijn werk en te vragen naar handige tips voor ons.

 

Tim in een pitch

Tim is altijd al een ondernemer geweest. Vanaf zijn zestiende was hij bijvoorbeeld actief bezig met webdesign. Na zijn bachelor Politicologie is Tim naar Amerika gereisd om daar een minor psychologie te doen. Daarna is hij in Leiden de ECP-master begonnen. Zijn inzicht: “Psychologie en marketing kunnen niet zonder elkaar”. Dit gegeven maakt dat zijn huidige marketingbedrijf Studio ST&T net wat anders is dan andere marketingbureaus door actief te werken met bewijs uit de (gedrags)wetenschap.

TimZuidgeest

 

Zijn werk

Na het aanbieden van een kopje koffie, vraag ik Tim naar zijn huidige werk bij ST&T. Wat zijn hier echt de leuke kanten van? Het enthousiasme springt gelijk op bij Tim.

“Wij bedenken geen marketingstrategieën op het onderbuikgevoel, zoals zoveel bedrijven nog wel doen. Psychologie, de wetenschap achter hersens en gedrag, kan vertellen waarom mensen doen wat ze doen en kopen wat ze kopen. ST&T doet niets als het niet bewezen is. Door deze wetenschap te gebruiken kan je echt in je marketingstrategie gaan geloven, ook al is het soms wat eng voor het bedrijf waar je de marketingstrategie voor bedenkt. Je hebt als psycholoog namelijk weleens te maken met the curse of knowledge, je eigen kennis maakt het lastig om het gebrek aan kennis van de ander in te zien. Veel bedrijven hebben niet zoveel psychologiekennis. Psychologie kan daarom echt iets nieuws voor hen brengen.”

Psychologie gebruiken om marketingssuccessen te verhogen. Dit klinkt uiteraard allemaal heel tof, en van vele psychologiestudenten zal het hartje sneller kloppen. Maar wat zijn eigenlijk minder leuke kanten van het werk?

“Veel mensen weten niet wat het werk precies inhoudt. Het klinkt natuurlijk leuk dat je heel de dag door psychologie gebruikt. Was het maar waar. Het werk houdt ook ontzettend veel geregel in. Je contact bedrijven over hun probleemstelling en je bent veel aan het overleggen. Het toepassen van psychologie vormt dus slechts een deel van je werk.”

Op mijn reactie of dit niet bij heel veel banen zo is, knikt Tim instemmend.

“Als student verwacht je inderdaad nog dat alles om psychologie zal gaan. Je ziet dan niet het complete plaatje. Daarom denk ik ook dat het zo goed is dat stages verplicht zijn bij ECP. Dan krijg je een veel realistischer beeld van het werk.”

 

Onzekerheid over de toekomst

Tim heeft weinig onzekerheid gekend qua baankansen. “Ik had op mijn zestiende al een eigen bedrijfje, dus ik heb mij nooit echt zorgen gemaakt. Het is alleen wel lastig beginnen als je geen netwerk hebt. Bovendien had ik niet de vrijheid om fouten te maken, want dat zou ten koste gaan van mijn eigen bedrijf. Je kunt daarom beter beginnen bij een ander bedrijf en daar leren van je fouten. Grote bedrijven kunnen deze nog makkelijk opvangen en je op weg helpen. En er is nog iets wat ik wil meegeven. Het kost een bedrijf veel geld om jou als werknemer te hebben, dus je moet wel echt iets opleveren. Jezelf waarmaken.”

Ik heb nu nog niet het idee dat ik echt iets kan opleveren. Ik weet veel, maar heb ook een hoop te leren. Ook daarom is een verplichte stage geeneens zo een slecht idee. Een stage geeft goed inzicht in je productiviteit. Een avondmens als ik is bijvoorbeeld erg blij met een koffiecorner, mocht ik toch beduidend minder productief zijn in de ochtend. Op dit afdwalende onderwerp zegt Tim:  “Ik geloof zelf ook niet in een werkdag van negen tot zes. Als je weet dat je pas na tien uur productief bent, moet je wel de flexibiliteit hebben om later te beginnen. Het is zonde als je dan op andere tijdstippen aanwezig maar niet productief bent. Daarom begin ik graag om acht uur al en mijn collega om tien uur. Dat werkt toch het best.”

Op mijn vraag of Tim alsnog extra activiteiten heeft gedaan om baankansen te verhogen, geeft hij gelijk een gouden tip. “Studenten vergeten vaak dat ze qua kwalificaties geen verschil maken. We hebben allemaal dezelfde opleiding gedaan. Het gaat daarom om de externe activiteiten. Zo heb ik bijvoorbeeld commissies gedaan, volleybaltraining gegeven, ICT van een roeivereniging gedaan en ben ik naar het buitenland geweest.” Kan het buitenland echt zo een verschil maken? “Ja, het buitenland zegt iets over je karakter en zelfstandigheid. Ook zoiets als volleybaltraining zegt al iets over jou als persoon.” Zeker iets om mee te nemen.

 

Tips voor huidige psychologiestudenten

Als ik Tim vervolgens vraag naar zijn tips over solliciteren voor huidige psychologiestudenten, komt hij op karakter terug. “Toon je karakter in je brief of gesprek. Gebruik persoonlijk anekdotes. Bedenk waarin jij je onderscheidt van medestudenten. Als ik een stagiair(e) aan wil nemen, zijn dit wel echt de dingen waar ik op let. Ook is het belangrijk om je kennis bij te houden. Blijf boeken en artikelen lezen.”

 

Met deze tips was het interview klaar. Ik heb weer een beter beeld van wat het werkveld mij na de ECP-master kan bieden en wat ik zelf te bieden heb. Ik hoop dat huidige ECP-studenten hier ook wat mee kunnen. Als je nieuwsgierig bent naar Tim Zuidgeest zelf, zijn blogs of zijn bedrijf, dan zijn hier handige links:

Tim gaf ook wat titels mee van boeken die eigenlijk iedere ECP-student gelezen moet hebben:

  • Decoded – Phil Barden
  • Persuasive Advertising – J. Scott Armstrong
  • Influence – Cialdini (deze is overigens ook verplichte voor de master)
  • How Brands Grow – Byron Sharp
  • The Psychology of Advertising – Fennis en Strobe

Meer over consumentenpsychologie kun je in deze blog vinden, waarbij ik op bezoek ga bij Tabula Rasa. Tabula Rasa gebruikt psychologie om interventies te bedenken die mensen sturen naar beter gedrag, zoals minder roken of veiliger zijn in het verkeer.

 

 

Zou jij net als Tim ook willen vertellen over je werk als psycholoog? Wij van Humans of Psychology zijn nog op zoek naar gastbloggers die iets willen vertellen over hun loopbaan, ervaringen en reis van psychologiestudent naar psycholoog. Stuur een mail naar gastblog@humansofpsychology waarin je kort vertelt wie je bent, wat je doet en wat jij met anderen zou willen delen. Mogelijk nodigen wij jou dan uit voor een gastblog. We kijken uit naar je reactie!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: