Michelle HoP

About the author : Ik ben Michelle, afgestudeerd in consumentenpsychologie. Het vinden van balans in baanzekerheid en het vinden van een leuke baan die bij je past, kan erg lastig zijn. Immers wil je ook plezier in het werk dat je doet. Ik hoop je met de blogs een beetje op weg te kunnen helpen door mijn verhaal te vertellen en jullie tips te geven. Veel succes en leesplezier! Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt. Laat dit vooral weten door een reactie achter te laten, mij te mailen of op het duimpje te klikken!

Stage (IV): Een bruggetje slaan tussen studie en werk

Advies en lesgeven, Michelle, Sociale- en organisatiepsychologie, Studeren, Werken, Werkveld No Comment

In mijn vorige blog vertelde ik je dat mijn stage best leuk was, maar dat ik veel minder kennis en vaardigheden gebruikte vanuit mijn studie dan ik wilde. Vervolgens kon ik binnenin het stagebedrijf de rol van consumentenpsycholoog aannemen middels een werkervaringsplek bij team marketing. Dit was echt dé kans waar ik op zat te wachten om het grote gat tussen studie en werk te kunnen overbruggen en antwoord te vinden op de vraag: wat wil ik nou eigenlijk?

 

wat-wil-je-nou

 

Inmiddels zit die werkervaringsplek er zo goed als op. De afgelopen weken heb ik veel geleerd over het bedrijfsleven, de energiemarkt en de puzzels die je als energiebedrijf tegenkomt. Hoe motiveer je mensen om energie slim in te plannen of zelf duurzame energie op te wekken? Hoe kun je als energiebedrijf communiceren dat het jou niet om geld maar om het milieu gaat (en dat mensen je ook werkelijk geloven)? Ik heb vele artikelen gelezen om antwoord te kunnen geven op dergelijke vragen. Donderdag 22 september ga ik mijn advies met deze antwoorden presenteren voor heel team marketing. Alles vanuit de visie van mijn studie en natuurlijk de consument. Zeker iets waar ik heel veel zin in heb. Op zich hoef ik jullie niet een hele blog te laten lezen over energiebedrijven en wat er zoal op kantoor wordt besproken. Immers schrijven we over onze persoonlijke groei en niet de groei van de groene energiemarkt. Ik moet zeggen dat mijn werkervaringsplek mij nog veel meer heeft gebracht dan ik dacht.

 

De werkervaringsplek zette mij met beide benen op de grond. Ik kwam weer tussen de ‘normale’ mensen. Je leerde op de universiteit een heel andere manier van communiceren en doen. Wetenschappelijke taal met vervelende vaste regels en concurreren om hogerop te komen. Blergh. Het stond allemaal maar ver van mij af. Ik vind onderzoek doen echt geweldig, maar ik miste het stukje waarin bevindingen uit het lab bruikbaar worden gemaakt voor Jan en alleman. Tijdens de werkervaringsplek moest ik alles van een wetenschappelijk niveau naar een marketingniveau krijgen. Vertel simpel, kort en krachtig over wat wetenschap zegt en wat men er in praktijk mee kan. Vage begrippen en theorieën omzetten in harde actie.

 

Ook kwam ik erachter dat er eigenlijk best veel kansen zijn om iets te leren als je maar een beetje brutaal bent en er voor open staat iets terug te geven. Ik heb bijvoorbeeld al jaren een SEO-cursus (websites goed vindbaar en bovenin Google krijgen) willen doen, maar mijn hart en portemonnee werden het niet met elkaar eens. Ik zocht dus een goedkopere oplossing om toch deze vaardigheden op te doen en vond deze tijdens de werkervaringsplek. Ik ergerde mij ontzettend aan de spelfouten op de website van mijn stagebedrijf (overigens ben ik mij er wel van bewust dat mijn taalvaardigheid ook niet altijd op topniveau zit, maar woorden zoals “zonpaneel” in plaats van “zonnepaneel” zijn pijnlijk). De website werd blijkbaar door een ander bedrijf beheerd. Ik heb dat bedrijf gevraagd of ik de website mocht aanpassen in ruil voor een stoomcursus website opbouwen en SEO (plus onbeperkt koffie). Vonden ze top. Ik mocht gelijk aan de slag en heb zo heel wat leuke en interesse dagen gehad. Ook hadden ze best wel interesse in de visie van een consumentenpsycholoog, dus samen met een architect en toneelbouwer ben ik de fysieke winkel door gaan spitten om te kijken hoe alles klantvriendelijker (en winstgevender) te krijgen is. En dat beviel mij eigenlijk prima.

 

Komende donderdag presenteer ik dus mijn advies aan mijn stagebedrijf en krijgt team marketing antwoorden op hun vragen. Het leuke is: ik heb ook antwoord gevonden op de vraag over wat ik nou wil. Ik heb ontdekt dat ik voor bedrijven onderzoek wil doen en aan de hand van de uitkomsten gericht advies wil geven. Het zoeken naar een geschikte vacature werd door mijn wensen veel makkelijker omdat ik precies voor ogen had hoe mijn baan eruit zou moeten zien. En nog meer leuk nieuws: het eerste bedrijf dat voldoet aan deze baanwensen en waarvan ik goede hoop heb dat ik ook bij het bedrijf pas, zal over ongeveer een maand contacten of ik ben aangenomen. Wat de uitkomst is en wat ik in de tussentijd ga uitspoken? Dat lees je in mijn volgende blog!

 

Wat ik jullie nou precies wil meegeven? Stages en werkervaringsplekken zijn ideaal om te kijken wat je precies wel of niet leuk vindt om te doen. Er gaan veel wegen open, je kunt ontzettend veel leren en daardoor een completer beeld krijgen van je droombaan.

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: