Michelle HoP

About the author :

Ik ben Michelle, afgestudeerd in consumentenpsychologie. Het vinden van balans in baanzekerheid en het vinden van een leuke baan die bij je past, kan erg lastig zijn. Immers wil je ook plezier in het werk dat je doet. Ik hoop je met de blogs een beetje op weg te kunnen helpen door mijn verhaal te vertellen en jullie tips te geven. Veel succes en leesplezier!

Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt. Laat dit vooral weten door een reactie achter te laten, mij te mailen of op het duimpje te klikken!

2. Profileren met Linkedin – Handig gebruiken

Auteurs:, Michelle, Profileren, Solliciteren en profileren No Comment

Linkedin. We kennen het allemaal. Het zakelijke Facebook waarop je mensen kunt vinden en zelf gevonden kunt worden door te profileren. Dit kan voor van alles zijn, zoals klanten, werk of collega’s. Linkedin kan je ook prima gebruiken om een stageplaats te vinden. Hoe pak je dit allemaal precies aan? In de vorige blog kon je de basis lezen van het opzetten van je Linkedin-profiel. Nog niet gelezen? Klik dan hier voor deel 1. In dit tweede deel gaan we kijken wat je nou precies met Linkedin kunt gaan doen.

 

Ready for takeoff
Profiel aangemaakt? Ready for takeoff!

 

Deel II

 

Netwerken, netwerken, netwerken

Linkedin werkt met eerste-, tweede- en derdegraads netwerken. Een eerstegraads netwerk omvat iedereen die direct met je verbonden is, bijvoorbeeld familie of medestudenten van dezelfde master. Een tweedegraads netwerk is iedereen die verbonden is met iemand uit je eerstegraads netwerk. De derdegraads is weer een stapje verder. Linkedin stelt je dan ook aan mensen voor die in deze netwerken zitten. Andere mensen zal je niet zien en moet je dus zelf actief moeten opzoeken via de zoekoptie bovenaan. Eigenlijk zoals Facebook. Dit kan op basis van naam, maar ook bedrijf of functie. Op deze manier heb ik wat oud-studenten opgezocht om ze te informeren naar hun ervaringen met bepaalde masters. Ook kan je ze vragen naar hun stageplaats. Wees niet schuw en grijp zeker je kans. Wie weet kan jij terecht bij hun oude stageplek!

 

Als je iemand hebt gevonden die je als connectie wilt, kan je kiezen voor de optie ‘toevoegen aan je netwerk’. Linkedin geeft dan een standaardbericht, maar je kunt het beste een persoonlijk bericht sturen. Schrijf diegene bijvoorbeeld waarom je een connectie wilt. Mijn netwerk bestaat nu vooral uit medestudenten, professoren van mijn masterstudie en collega’s. De meesten heb ik gevonden via e-mail. Linkedin weergeeft dan je e-mailcontacten en vraagt wie je uit wilt nodigen voor Linkedin. Anderen heb ik gevonden door te kijken naar gemeenschappelijke dingen zoals werkgever of opleiding. Ik heb ook de professoren van mijn studie toegevoegd, mits ik zeker wist dat ze mij zouden herkennen. Zij hebben weer connecties met mensen uit het werkveld en kunnen je eventueel aanbevelen voor een stage door als referent een stukje over je te schrijven. Het leek mij eerst wat raar om dit van ze te vragen, maar werkgroepbegeleiders waarmee je veel één op één contact hebt gehad, zijn zeker bereid je zo op weg te helpen.

 

En nog meer netwerken via groepen

Linkedin heeft ook de optie Groups. Vele masters hebben hun eigen groep op Linkedin, waar bijvoorbeeld evenementen of vacatures geplaatst kunnen worden. Zo worden studenten en professoren met elkaar verbonden. Soms biedt een oud-student zijn of haar stageplek aan. Het is altijd slim om hier op te reageren. Je hebt namelijk al iets gemeen met degene die de vacature plaatst en Linkedin is een stuk persoonlijker dan een  e-mail op een vacature. Je valt dus meer op dan andere sollicitanten door je persoonlijke benadering en de overkomst met degene die de vacature plaatste door de gemeenschappelijke groep. Mensen werken nou eenmaal liever met iemand die ze (via via) kennen en vertrouwen. Een gemeenschappelijke groep helpt dan al op weg (een stukje sociale psychologie).

 

Zoeken naar Vacatures

Linkedin heeft ook een optie met vacatures. Je kunt hierbij zoeken op bedrijf, functie of gewoon trefwoorden. Het is lastig om meteen te weten hoe je het zoeken moet, want wat wil je nou precies en waar? Daarom is het misschien handig om aan je supervisor te vragen wat voor soort bedrijven een goede stage of beginnende baan zouden kunnen bieden. Voor mijn master, Economic & Consumer Psychology, waren dat bijvoorbeeld Douwe Egberts, The Coca Cola Company en Unilever. Deze namen kan je vervolgens invoeren bij Linkedin. Door gericht te klikken op vacatures die jou interesseren, zoekt Linkedin automatisch gerelateerde vacatures die hoogstwaarschijnlijk ook interessant zijn. Zo krijg je al gauw allemaal vacatures en bedrijven bij elkaar die goed bij jou zouden kunnen passen.

Veel stageplekken worden elk halfjaar opnieuw aangeboden voor weer een andere stagiair. Door op Linkedin te zoeken naar studenten die deze stage al hebben gedaan, kan je gericht vragen stellen over de inhoud van de stage. Wat ga je daar precies leren? Wat is de werksfeer? Krijg je ook taken die niet zoveel met je studie te maken hebben, zoals het stereotype “de koffie rondbrengen”? Hoeveel vrijheid krijg je voor een eigen stageproject? Stel deze vragen gerust. Zo krijg je een veel beter beeld van de stage. Stel dat er een stage uitspringt die het echt helemaal voor je is, dan kan je de ervaring van andere stagiaires ook meenemen voor je sollicitatie. Zij weten immers waar op gelet gaat worden.

 

Als je toch nog wat problemen hebt met Linkedin, dan is Google je beste vriend. Er bestaan vele websites en fora met tips die je makkelijk kunt vinden door je vraag in steekwoorden te Googlen. Heel veel succes met Linkedin!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: