Elliot HoP

About the author : Master student te Universiteit Leiden (Economic & Consumer Psychology)

7 LinkedIn tips van een professioneel searcher

Advies en lesgeven, Elliot, Profileren, Sociale- en organisatiepsychologie, Solliciteren en profileren No Comment

“LinkedIn tips: Ik geloof er stellig in dat als iemand een mooi LinkedIn profiel heeft, de desbetreffende persoon ook lucratieve aanbiedingen zal ontvangen.”

In dit blog vertel ik je mijn tips. Wat kun je het beste in je LinkedInprofiel verwerken? – Tips van een professioneel Searcher.

2017-4-22

 

Toen ik ongeveer een jaar geleden met een headhunter bureau in aanraking kwam wist ik eigenlijk niet wat het was. Ik ben als het ware het baantje ingerold en vond het heerlijk om mijzelf uit te dagen op een, voor mij, nog erg onduidelijk vakgebied. Momenteel werk ik voor een mooi recruitmentbureau in Den Haag en search ik onder andere voor WO vacatures in de Consultancy.

Headhunten bestaat al erg lang, maar het is in essentie sterk veranderd sinds de introductie van LinkedIn. LinkedIn is het online platform dat professionals helpt met netwerken. Ook is het ‘de’ mogelijkheid om je te oriënteren en te manifesteren in je toekomstige loopbaan. “Ik geloof er stellig in dat als iemand een mooi LinkedIn profiel heeft, de desbetreffende persoon ook lucratieve aanbiedingen zal ontvangen.” Onder lucratief versta ik grote statige bedrijven die weten wat ze zoeken op de arbeidsmarkt, namelijk expertise en professionaliteit. Ik deel graag mijn LinkedIn tips met jullie.

Maar nu de vraag voor de nieuwsgierige lezer hier: Waar let een searcher nu eigenlijk op? Wat zorgt ervoor dat mijn profiel nu juist wel wordt toegevoegd op de kandidatenlijst? Hier volgen LinkedIn tips

  1. Zorg voor een goede professionele foto. Denk hierbij aan nette kleding, grofweg een foto waarop je overkomt als een professional. Naast een verzorgde indruk is het ook erg positief om te lachen op je foto, indien je dit goed doet kan het zo ervoor zorgen dat je ondanks een ietwat minder profiel, toch op de kandidatenlijst wordt geplaatst.
  2. Voorkom gaten in je profiel. Het is erg vervelend om als searcher een onvolledig profiel tegen te komen. Denk hierbij aan het niet aangeven of je klaar bent met studeren, hoe lang je ergens hebt gewerkt en het vergeten van een profielfoto. Je leeftijd staat immers niet op je pagina, je foto helpt bij het inschatten.
  3. De samenvatting bovenaan je profiel kan je het beste vullen met een kort verhaal over jezelf, wie ben je en wat interesseert je? Dit is handig wanneer je eventueel op gesprek komt en er al enigszins een positief beeld van je is gevormd. Indien je erg op zoek bent kan je hier ook je persoonlijke email noteren. Headhunter bureaus mailen normaliter nooit bedrijfs-emailadressen. Ook handig om bepaalde keywords (zoektermen) te vermelden in je samenvatting. Denk hierbij aan woorden zoals: Sales, Marketing of Finance. Zo val je nooit buiten de boot bij een grotere search.
  4. Voeg bij elke functie een duidelijke functiebeschrijving toe. Het is handig voor een searcher om te weten of het profiel inhoudelijk ook aansluit op de vacature. Kan deze persoon werken met SPSS? Heeft hij sales ervaring? Indien het een sales vacature betreft is het vaak van noodzakelijk belang om te weten hoe groot deze ervaring is, ben je meer van de warme of koude acquisitie en hoe hoog zijn je targets? Duidelijkheid zorgt ook voor minder aanbiedingen van bedrijven die niet aansluiten bij je profiel. Als je profiel dan ‘wel’ aansluit is het vaak ook meteen een goede match. Ook kan je mooi in je functietitel laten zien naar wat voor een nieuwe positie je op zoekt bent. Zo weet men waarvoor ze je moeten benaderen.
  5. Extra cursussen / verenigingen dragen vaak bij aan twijfelprofielen om ze toch op de kandidatenlijst te zetten. De rest van je profiel wordt als het ware ‘goed’ gepraat onder het mom: Ja, maar hij of zij heeft wel één jaar Nyenrode of bestuur gedaan. Het laat ons searchers zien dat je ambitieus bent ingesteld en bereid bent hard te werken voor een misschien te zware positie. Ook zorgen deze extra activiteiten voor de transitie van een goed naar een uitstekend profiel.
  6. Taalvaardigheden zijn ook erg belangrijk! Al helemaal wanneer je naam buitenlands over kan komen is het van groot belang om Nederlands bij je talen te plaatsen. Zo heeft ook mijn profiel een dubieuze naam die een dergelijke vraag kan opwekken. Veel profielen voldoen namelijk niet aan Nederlandse taal. Juist een van de minimale vereisten van elke vacature. Dus noteer al je talen op je profiel met daarbij de mate van vaardigheid erbij.
  7. Vaardigheden is de manier om te laten zien dat je specifieke dingen kan. Vermeld hier dan ook vakbekwaamheden en of je sales georiënteerd bent.

Conclusie

Of deze tips jou je droombaan verschaffen ligt natuurlijk ook aan de inhoud daarvan. Indien je een mooi en sterk profiel hebt is de kans in ieder geval groter dat je de bedrijven bereikt die je wilt bereiken. Nu de economie wat aantrekt zijn grote bedrijven erg gericht op het aannemen van talenten, dus profileer jezelf!

Wie weet tot ooit en voor een voorbeeld profiel kan je natuurlijk mijn profiel zoeken op LinkedIn.
https://www.linkedin.com/in/elliotobreen/ 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: