Manon HoP

About the author : Mijn naam is Manon en ik studeer Child and Adolescent Psychology. Via dit project ga ik me verdiepen in de mogelijkheden om met deze opleiding trainer te worden. Bedankt voor het lezen van mijn blog! Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

Introversie: handicap of kracht?

Advies en lesgeven, Manon, Solliciteren en profileren, Werkveld 5 Comments

In deze blog ga ik je meenemen in een onderwerp dat mij persoonlijk erg interesseert, maar waarvan ik denk dat iedereen er iets over zou moeten weten: het verschil tussen introversie en extraversie. Veel introverten voelen zich belemmerd, terwijl juist zij ook waardevolle bijdragen kunnen leveren! Ik sprak met Marloes Bouwmeester, die introverte professionals helpt om te ontdekken hoe zij dit kunnen doen op een natuurlijke manier die bij hen past.

Ik zal beginnen met een korte toelichting voor degenen die niet precies weten wat het verschil is tussen introverten en extraverten: terwijl introverten hun energie van binnenuit halen, doen extraverten dat vanuit de buitenwereld. Een extravert persoon zal dan ook energie krijgen van een avondje uit, terwijl een introvert iemand dit best leuk kan vinden maar daarna weer moet ‘opladen’. Daarnaast gaan extraverten op zoek naar meer prikkels dan introverten, die een teveel hieraan juist proberen te vermijden. Ten slotte hebben extraverten het liefst veel ervaringen en geven introverten juist de voorkeur aan weinig, maar meer diepgaande ervaringen.

Een tijd geleden begon ik me in dit onderwerp te verdiepen. Toen realiseerde ik me dat alle dingen waarvan ik me afvroeg of die wel ‘normaal’ waren, gewoon betekenden dat ik introvert ben! Zo heb ik er meestal geen moeite mee om één-op-ééngesprekken gaande te houden terwijl ik in een groepsgesprek ineens niet meer weet wat ik moet zeggen, pak ik liever een goed boek dan dat ik op een vrije dag de deur uitga en denk ik (meestal té!) veel na voor ik iets zeg of doe en over de gevolgen die dat kan hebben.

Omdat dit onderwerp mij zo aanspreekt, heb ik contact opgenomen met Marloes Bouwmeester, initiatiefneemster van De Succesvolle Introvert. Zij geeft trainingen aan introverte professionals, waarin zij hun leert om een bijdrage te leveren op een manier die bij hen past. Dit is vrij uniek; Marloes was de eerste in Nederland die zich hierop richtte!

Ze liep zelf tegen haar introversie aan toen zij bij haar werk teams moest begeleiden. Ze kreeg te horen dat ze meer met haar vuist op tafel moest slaan, maar daarmee was ze niet geholpen; voor ze had bedacht wat ze wilde zeggen was de rest alweer verder. Op dat moment beschouwde Marloes haar introversie als een handicap.

Alles veranderde toen ze een schrijfcursus deed en besloot te schrijven over hoe je succesvol kan worden als introvert. Hierna ging ze hier ook over bloggen, waar ze veel reacties op kreeg. Ze verdiepte zich nog meer in de verschillen tussen introverten en extraverten: ze las veel wetenschappelijke literatuur, praatte met experts – onder wie Susan Cain – en begon te experimenteren met nieuwe aanpakken om met haar introversie om te gaan.

Toen begonnen anderen haar te vragen of zij hun haar aanpak wilde aanleren en vroegen ook de lezers van haar blogs of zij hen kon helpen, en zo is De Succesvolle Introvert ontstaan!

Zoals eerder gezegd helpt Marloes introverte, meestal hoogopgeleide professionals om op een natuurlijke manier een waardevolle bijdrage te leveren in bijvoorbeeld vergaderingen en gesprekken. De eerste stap in haar aanpak is om te ontdekken wat iemands ‘natuurlijke voorsprong’ is, die per persoon verschilt. Introverten krijgen vaak te horen dat ze meer ad rem of spontaan moeten zijn en krijgen hierdoor het gevoel dat ze niet voldoen, maar beseffen niet dat ze bijvoorbeeld wel heel goed kunnen luisteren, informatie kunnen structureren of scenario’s kunnen bedenken voor wat mis kan gaan. Het punt met je natuurlijke voorsprong, legt Marloes uit, is dat je je hier niet van bewust bent: iets gaat vanzelf en zonder moeite, waardoor je denkt dat iedereen dat wel kan.

Een training bij Marloes kan bestaan uit een persoonlijke sessie van een dag waarin een concreet plan wordt uitgewerkt om met een bepaalde situatie om te gaan, die wordt gevolgd door telefonische coachingsgesprekken waarin Marloes haar cliënten helpt om onvoorspelbare situaties zoals gesprekken en vergaderingen voor te bereiden. Doel hierbij is dat het uiteindelijk voor de cliënt heel natuurlijk en gemakkelijk voelt om een bijdrage te leveren.

Ze ontwikkelt haar trainingen zelf, op basis van bijvoorbeeld literatuur en trainingen die ze zelf volgt over coaching, zichtbaarder worden en spreken in groepen. Dit zijn vaak algemene trainingen, waarna ze wat ze heeft geleerd ‘vertaalt’ naar het toepassen bij introversie.

Daarnaast is zij op het moment bezig haar kennis om te zetten in masterclasses, zodat deze voor meer mensen toegankelijk wordt. Hierin komen allerlei praktische situaties aan bod die veel introverten tegenkomen, zoals adequaat reageren in onverwachte situaties, bellen naar onbekenden en omgaan met dominante collega’s.

Naast het werken met haar cliënten en het ontwikkelen van de masterclasses, besteedt ze veel tijd aan haar nieuwsbrief. Hierin vind je verhalen van mensen die een training bij Marloes hebben gevolgd en tips om als introvert succesvol te zijn in je werk.

Marloes sluit af met wat algemene tips voor het opzetten van je eigen trainingsbedrijf. Het helpt bijvoorbeeld als je van tevoren al een publiek hebt opgebouwd. In de tijd dat zij zich hierop begon te richten, begon het onderwerp introversie populair te worden door Susan Cain. Marloes werd daarom veel geïnterviewd en had ook al een publiek opgebouwd door haar blogs.

Daarnaast is het volgens haar belangrijk om je in één onderwerp te specialiseren en een expert te worden op één gebied, omdat het lastig is een publiek op te bouwen voor heel algemene trainingen. Als je geen duidelijke doelgroep hebt, moet je je daarnaast voor elke training opnieuw voorbereiden, en dat wordt ook voor jezelf vermoeiend.

Ten slotte is het slim om iets te bedenken om regelmatig contact met je publiek te houden, bijvoorbeeld een nieuwsbrief. En geef vooral de moed niet op: het kan jaren duren voor iemand die al die tijd je nieuwsbrief ontvangt, uiteindelijk besluit klant te worden!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

5 Comments

  • Friso Schous on juni 9, 2016

    Ik kon er niet echt in terugvinden hoe een introvert succesvol kan worden, alleen maar hoe iemand carrière gemaakt heeft in een training opzetten voor introverte mensen door een nog niet bemande niche te vullen. Ik had op wat algemener trainers-advies gehoopt, specifiek voor introverte mensen.

     
    • Author
      Manon HoP on juni 9, 2016

      Beste Friso, bedankt voor je reactie! Ik snap wat je bedoelt en vind dit een goede suggestie. In een volgende blog hoop ik hier verder op in te gaan en met meer adviezen te komen!

       
  • Nanette van Empelen on juli 7, 2016

    Zeer interessant om te lezen en leuk dat er steeds meer de voordelen van het introvert zijn worden belicht. Ik kreeg het blog van je vader doorgestuurd, zal het in mijn favorieten zetten zodat ik vaker je stukken kan lezen.

     
    • Author
      Manon HoP on juli 8, 2016

      Wat leuk om te horen! Over een paar weken verschijnt mijn nieuwe blog over dit onderwerp.

       
  • […] mijn vorige blog schreef ik over mijn gesprek met Marloes Bouwmeester, die introverte professionals helpt om […]

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: