Michelle HoP

About the author :

Ik ben Michelle, afgestudeerd in consumentenpsychologie. Het vinden van balans in baanzekerheid en het vinden van een leuke baan die bij je past, kan erg lastig zijn. Immers wil je ook plezier in het werk dat je doet. Ik hoop je met de blogs een beetje op weg te kunnen helpen door mijn verhaal te vertellen en jullie tips te geven. Veel succes en leesplezier!

Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt. Laat dit vooral weten door een reactie achter te laten, mij te mailen of op het duimpje te klikken!

Interview over solliciteren: de visie van een recruiter

Michelle, Solliciteren en profileren, Werkveld No Comment

"First job interview" with relaxed grad.

Omdat ik niet altijd een vacature zie bij bedrijven waar ik graag zou willen werken, verstuur ik weleens een open sollicitatie. Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe zoiets ontvangen wordt en waar een recruiter dan op let. Sophie heeft jarenlang als recruiter gewerkt. Ik heb haar daarom een aantal vragen gesteld over een open brief schrijven en het sollicitatiegesprek zelf. In deze blog kan je alles lezen over haar tips.

 

De brief: visitekaartje, ophemelen en slogans

Het begint natuurlijk allemaal met het vinden van hét bedrijf waar je wilt werken, maar waar (nog) geen vacature voor is. De vele vaste regels over je sollicitatiebrief waarin je o.a. schrijft waarom jij voor die vacature aangenomen moet worden, kan je nu dus niet zo goed gebruiken. Toch wil je daar graag werken. Sophie geeft als raad dat je echt je visitekaartje moet afgeven. “Beschrijf waarom het bedrijf jou zou moeten aannemen. Het is lastiger voor ze om jou af te wijzen als er duidelijk winst te behalen is door jou aan te nemen. Zie jij dingen bijvoorbeeld anders dan de huidige werknemers? Kan jij als jonge afgestudeerde de soms wat oudere werknemers extra motiveren er voor te gaan? Ben je bereid om voor een klein startsalaris toch 100% goed werk te leveren?” Door die laatste vraag moest ik inwendig even kuchen. Sophie gaat door. “Natuurlijk beschrijf je ook waarom jij zo graag bij het bedrijf wilt werken. Wat trekt je zo aan het bedrijf? Dit klinkt allemaal erg logisch, maar de fout die veel mensen maken is dat ze in de brief alleen beschrijven waarom zij als sollicitant zo goed zijn voor het bedrijf. Ze vergeten te vertellen waarom het bedrijf ook bij hen past. Hemel het bedrijf ook op.” Dit klinkt allemaal best cliché. Ik vraag Sophie wat voor een aanhef en introductie in een brief werkelijk aanspreken om het cliché te doorbreken. “Vrijwel elk bedrijf heeft een motto of slogan. Doe hier iets origineels mee, zoals een woordspeling. Je speelt op safe, maar maakt je brief wel leuk. Je brief zo beginnen kan je al extra punten opleveren.”

 

“Zodra ik de zin “Onderzoeken is leuk, omdat je ongeremd nieuwsgierig kunt zijn, vragen mag stellen en dingen mag ontdekken” op de website las, wist ik dat moest gaan solliciteren voor je bedrijf.”

 

Het gesprek: kledingfouten en humor

Vergeet hier gerust de open sollicitatie, deze tips kunnen we allemaal gebruiken. Sophie haar eerste tip gaat meteen over synthetische blouses. “Ze zien er vaak heel leuk uit en kunnen bij zowel een formele als informele setting worden ingezet. Het nadeel is dat als je solliciteren erg spannend vindt, je wat gaat zweten. In dat geval is een synthetische blouse helemaal niet handig. Dan ga je je meer druk maken om je klotsende oksels en geur in plaats van een goed gesprek.” Ik heb deze synthetische fout gemaakt en ik kan je zeggen: niet voor herhaling vatbaar. Draag een formeel shirt met een net jasje: net niet te warm en verdoezelt je geur. En anders is een blouse van katoen ook ideaal.

 

“Een eerdere sollicitant is de boeken ingegaan als het Calvin Kleinmeisje. Uiteraard kun je deo en parfum prima gebruiken om wat lekker te ruiken, maar doe dit niet nog vijf minuten van tevoren. Je kunt beter iets te vroeg op de plaats van bestemming zijn, je geurtjes opdoen en het even laten intrekken. Nog een tip is dat als ze je iets te drinken aanbieden, je vraagt om water. Van thee en koffie krijg je een droge mond en dat praat niet zo lekker.” Nu schiet mij meteen binnen dat ik van nature een droogkloot ben, omdat ik ooit bij een sollicitatiegesprek bij Coca Cola Enterprises vroeg of ze ook cola hebben. Ik wil niet zeggen dat ik grappig ben, maar ik floep er soms flauwe opmerkingen uit. Hoe wordt humor eigenlijk gewaardeerd? Volgens Sophie ligt het aan de situatie. “Het bedrijf waar ik heb gewerkt als recruiter heeft een formelere situatie dan de bedrijven waar jij zal komen. Humor zegt iets over je karakter en je onderscheidt jezelf. Je hoeft niet de lolbroek uit te hangen. Je kunt bijvoorbeeld ook hier een leuke woordspeling maken of iets doen met de slogan van een bedrijf. Een tactiek die ik kan waarderen is dat een sollicitant zich vergelijkt met een van onze producten.” Ik benoem het voorbeeld van een sollicitant die zich bij PepsiCo vergeleek met een borrelnoot, waarbij ze zei dat één borrelnoot alleen goed smaakt, maar ook in een handvol met andere borrelnoten je smaakpapillen verwent. Hiermee wilde ze laten zien dat ze zowel zelfstandig als in een team goed werkt. Ik vond het zelf nogal vergezocht en haast hilarisch. Sophie: “Je moet een product vinden dat jou werkelijk omschrijft. Dus eerst jezelf qua karakter omschrijven en dan kijken welk product hierbij past. Het kan een grote misser zijn als je een product leuk vindt en je eigen karakteromschrijving hierop aanpast. De overtuiging gaat dan verloren.”

 

Onvermijdelijke kruisverhoortechnieken

Als je op internet zoekt naar welke vragen bedrijven aan je gaan stellen, zal je een hele waslijst vinden. Sophie weet precies welke vragen je vrijwel altijd zal krijgen en waar je je prima op voor kunt bereiden. “Tijdens het solliciteren wordt er gebruik gemaakt van de STAR-methodiek. Dit staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat en houdt in dat er veel zal worden doorgevraagd over situaties waarin jouw eigenschappen naar voren komen. Dit is heel makkelijk thuis te oefenen. Als jij als eigenschap stressbestendigheid hebt genoemd in je brief, kun je tijdens het gesprek een stressvolle situatie benoemen waarin je werd geacht iets te doen, wat je werkelijk hebt gedaan en hoe je uiteindelijke actie heeft uitgepakt. Dit samen laat zien dat je inderdaad stressbestendig bent.” Om te weten welke karaktereigenschappen je kunt benoemen, kun je hier klikken. Aansluitend op dit model zegt Sophie: “Als ze vragen of je je zwakkere vaardigheden verder wilt ontwikkelen of juist je sterke punten het sterkst wilt houden, kies dan altijd voor het eerste. Sterke punten nog sterker maken, kunnen leiden tot een valkuil.”

 

Vijf vragen die je gaat krijgen

  • Noem drie kwaliteiten en drie valkuilen. Hier zullen vaak ook STAR-vragen over worden gesteld.
  • Beschrijf een situatie waar je veel van hebt geleerd
  • Waar ben je trots op?
  • Wat ga je doen als je hier niet wordt aangenomen? Zeg niet dat je keihard gaat huilen. Vraag om feedback over waarom je niet bent aangenomen en wat eventueel beter kon. Neem dit mee voor een volgende keer.
  • Waar zie je jezelf over drie jaar?

jobinterviewcomic

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: