Saskia HoP

About the author : Na mijn studie ontwikkelingspsychologie heb ik een kleine tien jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt. Sinds 2014 ben ik werkzaam als docent Toegepaste Psychologie bij Hogeschool Saxion in Deventer. Ik houd ervan om anderen enthousiast te maken voor mijn vak en deel mijn ervaringen dan ook graag! Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

In een flow aan het werk

Saskia, Toekomstperspectief, Werken No Comment

Mijn eerste blog voor HoP! De komende tijd hoop ik jullie mee te nemen in mijn ervaringen als docent Toegepaste Psychologie en voorheen als Gz-psycholoog. Zoals bijvoorbeeld deze: tijdens een van mijn lessen gaat het over het fenomeen ‘flow’. ´Als je in een flow zit, kom je tot optimale prestaties en kun je je beter focussen’, legt een student uit. Het gaat dus om momenten waarbij je volledig opgaat in wat je doet, waarbij je graag een doel wil bereiken en waarbij je uitdaging en interne motivatie ervaart.

In de aanloop naar deze les heb ik al regelmatig over het onderwerp nagedacht. Om eerlijk te zijn, heb ik weinig met het woord ‘flow’. Het ligt een beetje op dezelfde lijn van ‘In je kracht komen’, ‘Het beste uit jezelf halen’ of ‘In je element zijn’. Van die loze kreten waar ik lichte braakneigingen bij krijg. ‘Het was zo geweldig, ik zat helemaal in een flow’, hoor ik soms. Vast. En wat betekent dat in ouderwets Nederlands?, denk ik er dan direct achteraan. Maar goed, lesgeven is lesgeven. Ook over onderwerpen waarvan de bewoording mij misschien niet helemaal aanspreekt. Dus heb ik mijn gedachten laten gaan over mijn eigen ‘flowervaringen’. Uit eigen ervaring putten, werkt altijd goed tijdens een les.

In eerste instantie kwam ik vooral op algemene dingen, die ik leuk vind om te doen. Lessen geven, een mooie tekst schrijven, acteren of fotograferen. Later dacht ik na over grotere thema’s, zoals de koppeling met studie- en beroepskeuze. Ik bleef hangen bij het moment dat ik de overstap maakte van mijn werk binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie naar het onderwijs. Voor de buitenwereld geen logische keuze. Er zijn ook heel wat mensen geweest die geprobeerd hebben mij te behoeden voor deze ‘fout’. Maar ik was gewoon niet gelukkig in de psychiatrie. Ik kwam er niet van in een ‘flow’ om het maar even zo te zeggen. Nu geloof ik ook niet dat het werkzame leven een grote flowervaring moet zijn. Toch denk ik dat het wel belangrijk is dat je iets doet wat bij je past. Binnen de psychiatrie ervoer ik te vaak dat mijn werk niet bij mij paste. Ik had keurig geleerd voor dit vak, maar had moeite met persoonlijkheidsproblematiek, automutilatie of boze ouders. Uit principe had ik bij mijn diploma kunnen blijven, maar ik wist zeker dat het niet zou werken. Inmiddels sta ik bijna drie jaar voor de klas. Ik vind het heerlijk. Ook hier geen constantie flowervaring, maar het ligt me. Kennis overdragen, leerprocessen volgen, persoonlijk contact met studenten. Dat is mijn ‘flow’.

 

In een flow voor de klas
In een flow voor de klas

 

En direct ook de boodschap die ik deze les aan studenten wil meegeven: ga later iets doen wat bij je past, wat dat ook is. Zelfs als je daarvoor ‘onlogische’ keuzes moet maken.

Meer lezen over mij of mijn ervaringen? Ga naar www.sascreaties.nl of naar de auteurspagina van HoP!

 

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: