Michellec HoP

About the author :

Hi, mijn naam is Michelle en ik ben psychologe en coach in mijn eigen praktijk. Ik heb affiniteit met klinische en arbeid- en gezondheidpsychologie. Maar tevens liggen mijn interesses ook in de yoga, mindfulness, positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie. Mijn doel is mensen te motiveren en inspireren en hoop dan ook jullie mijn blogs leuk vinden. Bedankt voor het lezen van mijn blog en ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, dus laat vooral een reactie achter of klik op het duimpje voor een like!

“Help, ik heb een selfie-duim!”

ervaringsdeskundige, Michelle C, zelfzorg No Comment

Volgens onderzoek van het CBS uit 2015 zegt een op de zes jongeren een social media verslaving te hebben. En dat is ook niet gek in de huidige maatschappij waar alles draait om Facebook, Instagram, bloggen of vloggen. Nieuws wordt via het World Wide Web binnen luttele seconden wereldwijd gedeeld. En zodoende heeft de psychiatrie er een nieuwe verslaving bij. Maar behoor jij nu ook tot die social media addicts?

06-06-2017                                                                                                                                                                                                               afbeelding afkomstig van dokterdokter.nl

Criteria van een social media verslaving

Laten we beginnen met de kenmerken van een social media verslaving. Want zoals alle stoornissen in de DSM (Diagnostic Statistical Manual) moet men voldoen aan een aantal criteria voordat men kan spreken van een daadwerkelijke, in het functioneren belemmerende, diagnose. Onderstaand is afkomstig van de volgende bron.

Tot nu toe zijn zes criteria gesteld om te spreken van verslaving. Ten minste twee of drie aanwezig moeten zijn op elk moment tijden een observatieperiode van 6 maanden. Deze criteria zijn:

  1. Tolerantiegraad
    Verwijst naar de toenemende hoeveelheid tijd die wordt besteed op Facebook en Twitter om tevredenheid te bereiken.
  2. Stopstress
    Een poging om te stoppen met Facebook/Twitter veroorzaakt sociale, persoonlijke of beroepsmatige stress.
  3. Vermindering sociale activering
    Belangrijke maatschappelijke of recreatieve activiteiten zijn sterk verminderd of zijn verschoven naar Facebook en Twitter. Sociaal contact met vrienden bestaat voornamelijk uit ‘digitaal rondhangen’
  4. Simulatiegedrag
    Liefde of genegenheid tot uiting brengen via Twitter of Facebook zonder de intentie te hebben tot reeël contact.
  5. Kwantiteitsvrienden
    Meer dan 1000 vrienden (willen) hebben en van 80% geen idee hebben wie het is, tenzij je dat netwerk als distrubutiekanaal ziet van je berichten.
  6. Volgdrang
    Iedereen uitnodigen die je ooit hebt ontmoet om Facebookvrienden te worden. Alle notificaties, berichten en vriendschapsverzoeken geven je een positief humeur omdat je het gevoel hebt geliefd te zijn. Maar ook de hoeveelheid tijd die je besteed aan wat iemand over je schreef of het stalken van iemand (obsessief gedrag).

Daarnaast de standaard herkenbaarheden van een verslaving; zoals het ontkennen van de verslaving, slaapproblemen, slechte persoonlijke hygiëne en paniek wanneer social media wordt “weg genomen” (bijvoorbeeld de accu leeg van je smartphone of geen internetverbinding).

Waarom is het zo verslavend? En de gevolgen

Bovenstaande criteria zeggen genoeg. Iedereen is tegenwoordig ongeveer ‘vastgeroest’ aan zijn smartphone. We hebben zelfs fysiek er last van (lees: een deukje in je pink). Op feestjes worden tegenwoordig filmpjes, foto’s en snaps gemaakt. Ja, daadwerkelijk alles wordt vastgelegd. We willen graag van alles op de hoogte blijven. Een continue zucht naar meer, beter, sneller en je status volgen. Want onbewust gaan we onszelf met anderen vergelijken. Heb ik meer likes? Wordt mijn profiel vaak genoeg bekeken? En ondertussen worden onze hersenen gaar gekookt. Een like zorgt kort voor een euforisch gevoel, maar zoals bij elke verslaving wordt dit uiteindelijk dwangmatig en zal het op de lange termijn juist leiden tot negatieve gevoelens en klachten. En dat vergelijken, word je ook niet beter van. Want social media laat vaak alleen de mooie momenten zien, de fantastische fit-girls, die mooie vakanties. En dat heeft invloed op je zelfbeeld en eigenwaarde. Ook onze concentratie niveaus, schoolprestaties en nachtrust dalen. Door alleen bezig te zijn met social media, raken we overbelast. Maar ook gevoelens van angst, een kort lontje (door continue naar schermpjes te kijken), gejaagd gevoel (van alleen maar willen posten) of een gebrek aan daadwerkelijk sociaal contact (want de smartphone is belangrijker) komen aan de orde.

Mijn generatie en met name de generaties onder mij zijn opgegroeid met Ipads, Tablets en smartphones. Dagelijks zitten ze tegenwoordig vanaf het moment dat ze opstaan totdat ze gaan slapen, gemiddeld 3-4 uur per dag op social media. Volgens deze bron zijn de percentages schrikbarend. En jongeren letten ook niet goed op. Privacy wordt vaak geschonden (wie leest nou de privacy voorwaarden?) en recentelijk ook veel gehoord: sexting en de gevolgen. Men deelt zonder schaamte alles op social media, zonder over de verstrekkende gevolgen na te denken.

Tips en adviezen

Wil je nou even afkicken van je social media en een algeheel beter gevoel van geluk ervaren, probeer dan eens de volgende tips. Voorkom dat je een socialbesitas (verslaafde van social media) wordt.

Op de eerste plaats kun je jezelf testen of je daadwerkelijk verslaafd bent aan je smartphone, via de test van de Quest. Dat kun je doen hier!

Blijkt het inderdaad zo te zijn dat je een socialbesitas of social media addict bent, dan is het tijd om af te kicken! Schakel hierbij sowieso hulp in van je omgeving zodat ze je kunnen helpen en ondersteunen. Probeer daarnaast eens of je al je apps zoals twitter, Facebook, SnapChat, Instagram, etc. kunt blokkeren, bijvoorbeeld met SelfControl of BeFocused. Raak je nog steeds afgeleid? Dan wordt het tijd om alle apps van je telefoon te verwijderen.

Merk je aan jezelf dat je ook jezelf veel vergelijkt en hier somber van wordt. Verwijder dan je account van Instagram of Facebook en ga eens wat vaker met je echte daadwerkelijke vrienden op stap. En als je dan met die vrienden uitgaat, zorg dan dat je je telefoon in je tas houdt of neem de telefoon helemaal niet mee. Als je dat kunt volhouden, mag je jezelf na verloop van tijd ook belonen! Bijvoorbeeld een keer die lekkere koffie op de hoek, of dat tijdschrift.

Afkicken is zwaar, maar hoef je niet alleen te doen. Je kunt altijd nog professionele hulp zoeken. Zelf heb ik ook ondervonden hoe verslavend social media kan zijn, en in mijn eigen praktijk begeleid ik veel mensen die werken aan beter zelfbeeld, en loskomen van social media hoort hier bij. Succes met afkicken en zometeen, direct die laptop weer dichtklappen of telefoon wegleggen!

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: