Ghislaine HoP

About the author :

Hoi, mijn naam is Ghislaine en ik ben basispsycholoog. Ik heb affiniteit met de (verslavings/specialistische) GGZ, diagnostiek en loopbaanbegeleiding en doe op dit moment onderzoek, schrijf een boek en begeleid middelbare scholieren. Mijn schrijversdoel is zelfexpressie. Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

Een nieuw begin: doelen uitvoeren voor dummies

Ghislaine, Werken No Comment

Nu weet ik dankzij mijn studie dat voornemens opstellen nuttig is, maar hoe voer je ze daadwerkelijk uit? Nu we het er toch over hebben, weet je eigenlijk wat je doelen zijn? Weet ik de mijne wel?

Een hoop mensen – waaronder ik – willen graag dingen veranderen in hun leven. Uiteraard stellen ze hiervoor nieuwjaarsvoornemens op. Nu de feestdagen achter de rug zijn, is er echter weinig wan die voornemens terecht gekomen. Sterker nog, 16 januari was het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Een van de redenen voor deze somberheid, was omdat mensen dan beseffen dat het leven gewoon verder gaat zoals altijd. Nu ben ik vast niet de enige die doelen opstelt en zich er vervolgens maar half aan houdt, dus leek me dat een goed onderwerp voor een blog. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet alleen vals met het David Bowie-nummer “Changes” meezing, maar ook echt iets ga “changen”?

Eerlijk is eerlijk, doelen stellen en je er vervolgens aan houden, is lastig. Ik roep immers ook dat ik wil afvallen en meer wil gaan bewegen, maar ben al maanden niet meer een sportschool binnen geweest. Ik ben er dus ook schuldig aan om halfbakken voornemens te bedenken en ze vervolgens niet uit te voeren. Nu weet ik dankzij mijn studie dat voornemens opstellen nuttig is, maar hoe voer je ze daadwerkelijk uit? Nu we het er toch over hebben, weet je eigenlijk wat je doelen zijn? Weet ik de mijne wel? Die paar pondjes af allen geloof ik wel, maar hoe zit het met de andere doelen? De dingen die ik echt wil bereiken, die verder gaan dan oppervlakkigheden? Hoe zit het eigenlijk met jouw doelen? Doe je überhaupt aan goede voornemens, of  denk je “laat maar”?

Professionele leerdoelen

Wat mijn professionele leerdoelen betreft: eentje ervan is net nog behaald, namelijk nieuw werk vinden als psycholoog! (Ik werk nu bij CAREDATE, mocht je het je afvragen.) Nu is het lastige dat wanneer ik leerdoelen probeer te bedenken die relevant zijn voor mijn werk, deze vaak te abstract zijn. Dit is iets wat ik al een uitdaging vond toen ik nog stage liep. Hoewel ik vaak genoeg deze opdracht aan cliënten heb gegeven, wil ik dus zelf ook oefenen met het stellen van goede doelen. Misschien herken je het zelf ook dat je de neiging hebt om leerdoelen op te stellen die niet werken? Mocht je dus niet alleen worstelen met je nieuwjaarsvoornemens maar ook met leerdoelen in het algemeen, dan is de volgende informatie hopelijk nuttig.

Leerdoelen voor Dummies

Toen ik voor het eerst professionele leerdoelen op moest stellen, kreeg ik te horen dat je je makkelijker aan concrete doelen kan houden. Leren duidelijke doelen op te stellen, is dus al een leerdoel op zich. Maar hoe kan je die leerdoelen concreter maken? Zo ver ik weet, helpt het als je de leerdoelen SMART opstelt. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Met andere woorden: leerdoelen als “wat meer zelfvertrouwen krijgen” zijn dus te veel te vaag. Wat je (en ik) dus moet doen, wil je een doel bedenken dat je daadwerkelijk bereikt, is om zo concreet mogelijk te omschrijven wat je precies wilt. Kijk daarnaast hoe je dit gaat bereiken, wanneer je doel bereikt is en hoeveel tijd je wilt reserveren om het te bereiken. Dit is in de praktijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan, maar oefenen helpt.

Daarnaast helpt het wanneer je duidelijk een vast moment inplant om je doel uit te voeren. Als je tegen jezelf zegt dat je elke woensdag om 14.00 uur dertig minuten gaat hardlopen, is het lastiger om uiteindelijk het niet te doen. Wanneer je daarentegen roept dat je “morgen” gaat hardlopen, roep je dit vervolgens elke “morgen”. Uiteindelijk doe je niets. Bovendien, als je dit soort dingen standaard op hetzelfde moment in plant, wordt het een gewoonte. Hierdoor zie je er dan minder tegenop om de klus te klaren (Duhigg, 2016).

Wanneer een goed voornemen is veranderd in een gewoonte, kan dit bovendien helpen op de momenten dat het lastig is om je aan je voornemen te houden. Het is vaak het lastigst om je doel, bijvoorbeeld gezond eten, te behalen wanneer je moe thuis zit en de verleiding groot is om een pizza te bestellen. Als je goede voornemen er dan zo is ingesleten dat het een (onbewuste) gewoonte is geworden om gezond te gaan koken, is de kans groter dat je het automatisch uitvoert. Ditzelfde automatisme, dat een rol speelt bij ongewenste gewoonten, kan dus ook voor gewenste gewoonten worden toegepast. Deze methodiek wordt overigens ook gebruikt binnen verslavingsklinieken. Vaak wordt dan de cliënten aangeraden om ongezond gedrag in te wisselen voor een gezondere optie.

Leerdoelen in de praktijk

Over de praktijk gesproken: in de klinische praktijk wordt er veel gewerkt met plannen. Een behandelplan is immers ook een plan, nietwaar? Daarnaast is januari juist een drukke tijd voor psychologen, omdat veel mensen dan hulp nodig hebben bij hun pogingen om gedrag te veranderen. Ook rond de kerst is het druk bij de verslavingsklinieken. Eindeloos met alcohol geconfronteerd worden tijdens de feestdagen, is namelijk niet gemakkelijk als je een verslaving onder controle wilt krijgen. Echter, wanneer ik zie hoeveel er van mijn eigen plannen voor dit jaar terecht is gekomen, sta ik er wel bij stil hoeveel er van cliënten wordt gevraagd. Ik haal toch immers mijn doelen ook niet? Tijd om ervoor te zorgen dat ik ze wel haal dus en hopelijk lukt dat door de bovenstaande informatie!

Hopelijk zorgen deze tips over hoe je  doelen goed inplant, ervoor dat je ze alsnog behaalt, ondanks Blue Monday. Met een beetje geluk kunnen we straks vast terugkijken op een geslaagd 2017 terwijl we naar de Top 2000 aan het luisteren zijn ;).

Bron: Duhigg, C. (2016, 18 October). How to form healthy habits in your 20s. New York Times.

Bron foto: https://www.google.nl/search?q=blue+monday

            

 

 

 

 

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: