Michellec HoP

About the author : Hi, mijn naam is Michelle en ik ben psychologe en coach in mijn eigen praktijk. Ik heb affiniteit met klinische en arbeid- en gezondheidpsychologie. Maar tevens liggen mijn interesses ook in de yoga, mindfulness, positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie. Mijn doel is mensen te motiveren en inspireren en hoop dan ook jullie mijn blogs leuk vinden. Bedankt voor het lezen van mijn blog en ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, dus laat vooral een reactie achter of klik op het duimpje voor een like!

Doe jij al waar je goed in bent?

Michelle C, zelfzorg No Comment

“Ceci n’est pas une pipe, Ceci est un chien”. Doen waar je goed bent en dit van jezelf ook weten blijkt veelal lastig. Vandaar ook de bovenstaande quote. Het bekende schilderij beeld een hond en-/ of pijp af en de schilder, Rene Magritte, heeft er een surrealistisch gedachte bij. En dat geldt ook vaak voor onszelf. We focussen veelal op het negatieve, in plaats van stil te staan bij al het mooie wat we al hebben. Hierdoor blijven we onnodig streven naar perfectie, terwijl dit wellicht al recht voor onze neus aanwezig is.

Vanuit de positieve psychologie en het oplossingsgerichte dienen we die zwakheden of minder sterke kwaliteiten even links te laten liggen.

2017-05-06

Vanuit Frankrijk schrijf ik momenteel deze blog. Toe aan een welverdiende vakantie na een hectisch eerste kwartaal van 2017. Maar toen we aan het nadenken waren om er even tussenuit te gaan, had ik tal van redenen waarom dat op dit moment niet zou kunnen. Ik moest van mezelf het bedrijf eerst een jaar volledig draaien, ik kon mijn klanten niet in de steek laten voor 1,5 week, ik moest nog allerlei administratie doen, en ga zo maar door.. Totdat ik bij mezelf dacht, maar wat heb ik zelf NU nodig?

Vanuit onszelf staan we veelal niet stil bij wat we zelf nodig hebben, ligt de focus veeleer op de omgeving en dan met name op wat die allemaal wel goed doen of beter hebben. En bij onszelf zien we vaak enkel het negatieve. Dit is ook niet zo vreemd, wij psychologen leggen ook met name de aandacht bij problemen of zwakheden. Pas daarna richten wij ons op oplossingen of het versterken van kwaliteiten. Echter, vanuit de positieve psychologie en het oplossingsgerichte dienen we die zwakheden of minder sterke kwaliteiten even links te laten liggen. Juist dichter bij onszelf kijken en naar onze kern. Dan zien we onze kernkwaliteiten, dingen waar we goed in zijn of die nu al aanwezig zijn en waar we onze aandacht naartoe kunnen verplaatsen.

Het richten van je aandacht

Als je je aandacht van het negatieve weg probeert te richten, door bijvoorbeeld stil te staan bij positieve zaken, merkt men vanzelf al innerlijk een verandering op. Je ervaart minder stress, ervaart meer positieve gevoelens en je leert dus ook meer stilstaan bij dingen waar je goed in bent. Hierdoor krijg je automatisch ook meer energie en voel je je beter! Maar, het is moeilijk erachter te komen waar je nou echt goed in bent. Daarnaast kan het ook goed zo zijn dat je je kwaliteiten niet optimaal kunt benutten. Bijvoorbeeld omdat je nog studeert, of vastloopt in een baan waar je sterke punten niet tot uiting kunnen komen. Dan zakt automatisch je energie en is de neiging om negatiever te denken ook op de voorgrond. Maar hoe kunnen we onze aandacht dan verplaatsen? Of focussen op wat er al is en wat je nu nodig hebt?

Positieve psychologie gaat ervan uit dat iedereen kernkwaliteiten bezit. En door je aandacht te richten op je (realistische en haalbare) ambities ontwikkel je veerkracht en wilskracht. Het is veelal bekend dat je energie krijgt van het behalen van successen en het doen van dingen waar je goed in bent. Je energie kun je meten aan de hand van bijvoorbeeld een thermometer. Stilstaan bij wanneer je goed in je vel zit, welke ambities en acties (die je zelf kunt doen) horen hierbij. Vervolgens kijken wanneer je iets minder energie hebt en wellicht lichte stress, hoe kom je vervolgens zelf weer in die energieflow? En allerbelangrijkste, hoe voorkom je die echte stress? Je kunt zelf nagaan wat je grenzen zijn, waar je je goed bij voelt. 

Energie, veerkracht en positiviteit

Energie, veerkracht en je goed voelen. Dit kun je lange tijd volhouden als je goed naar je innerlijke signalen luistert en hier zelf tijdig actie op onderneemt. En om dan terug te komen op een van mijn allereerste zinnen. Ook luisteren naar wat jij op dat moment nodig hebt! Jezelf vergelijken met anderen is overigens volledig uit ten boze, het heeft geen zin om stil te staan bij je omgeving. De focus hoort bij jou zelf en je eigen wensen, dromen of ambities te liggen. Het is niet altijd even makkelijk om onze kern bloot te leggen, zeker omdat we vastgeroest zijn in dagelijkse patronen. Maar juist door die spiegel eens bij jezelf voor te houden, leer je meer over jezelf kennen en zul je uiteindelijk keuzes maken die je op de lange termijn meer geluk, energie en positiviteit opleveren!

 

 

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: