Ghislaine HoP

About the author : Hoi, mijn naam is Ghislaine en ik ben basispsycholoog. Ik heb affiniteit met de (verslavings/specialistische) GGZ, diagnostiek en loopbaanbegeleiding en doe op dit moment onderzoek, schrijf een boek en begeleid middelbare scholieren. Mijn schrijversdoel is zelfexpressie. Ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, laat dit dus vooral weten door een reactie achter te laten, of door op het duimpje te klikken!

Dingen die ik heb geleerd na 100 sollicitaties deel 2: Brieven schrijven

Ghislaine, Solliciteren en profileren, Uncategorized No Comment

“Bovendien is het doel van een sollicitatie: jezelf kunnen verkopen, dus als je een sollicitatiebrief schrijft, probeer dan ook echt er naar te streven dat de brief jou representeert.”

In februari 2017 ben ik gestart met een korte blogreeks over wat ik zelf heb geleerd over solliciteren. De eerste blog vind je hier. Toen ik voor het eerst moest solliciteren voor een echte baan als psycholoog, had ik namelijk nog best wel wat te leren en inmiddels heb ik een baan. Met andere woorden, als het mij lukt om een sollicitatiebrief te typen dat tot een gesprek leidt, lukt het jou ook.

 

01-06-2017

Afgelopen week woonde ik op een congres een presentatie over netwerken bij. De presentatie startte met een filmpje waarin mensen hun profiel van Linkedin hardop voorlazen, wat er best wel ongemakkelijk uitzag. Naar mijn idee geldt dit eigenlijk stiekem voor solliciteren in het algemeen:
je presenteert jezelf immers tegenover een wildvreemde. Zodra je omarmt dat dit eigenlijk best wel ongemakkelijke kanten heeft, loopt het contact het best.

 

Aandacht schenken aan mensen is fijn

Zo ook de sollicitatiebrief, want hoe schrijf je die eigenlijk? Je kan misschien wel honderd voorbeelden online vinden, maar wat voor de ene persoon een prettige lay-out is, kan voor de ander juist weer totaal niet werken. Daarnaast hoorde ik ooit van een oude supervisor dat
ze over de honderd sollicitaties kan krijgen voor 1 functie en dat ze soms overweldigd wordt door alle brieven. Hoe val je daar dan tussen op?

Een van de tips die ik zelf van een van de coaches van de career service op mijn eigen uni kreeg, is dat het loont om moeite te doen. Als je namelijk nogal veel brieven stuurt, kan er de neiging zijn om één algemene brief te typen en die 10x te versturen, of brieven knippen en plakken. Werkgevers – en zeker HR – hebben dat echter vaak snel door. Wanneer je daarentegen moeite doet om je in de instelling te verdiepen en duidelijk maakt waarom je juist specifiek dáár, bij die kliniek wilt werken, wekt dat een betere indruk. Mensen vinden het immers leuk als je moeite en aandacht in ze steekt ;). Juist omdat wij psychologen al van nature interesse hebben in anderen, is dit dus precies iets waar we gebruik van kunnen maken, niet waar? ;).

Ook voor de sollicitatiegesprekken is dit overigens een tip: probeer de aandacht te richten op de ander en wie diegene is, niet om diegene een richting uit te duwen waarin hij/zij doet wat jij wilt, namelijk jou aannemen.

 

Weet wat je kan

Mijn vader heeft in de werving en selectie gewerkt en hij vertelde me altijd hoe het hem opviel dat mensen hun sollicitatiebrief vaak begonnen met hoe ongeschikt ze waren voor de functie. Voor alle duidelijkheid: hoewel er weinig echte regels zijn voor een brief, lijkt me dit persoonlijk een onhandige tactiek. Als jij namelijk niet zeker bent of je de baan wel kunt uitvoeren, hoe wil je dan een ander overtuigen om jou aan te nemen? De 2e tip die daarom zelf nuttig voor me was, was weten waar ik goed in ben en dat in de brief gebruiken als argument waarom de instelling juist mij zou moeten aannemen. Wat hebben ze er aan om mij aan te nemen? Nou… omdat ik goed ben in *…. vul in wat van toepassing is*!

“Maar Ghislaine… ik heb 0 ervaring en ik ben goed in… ja, waarin eigenlijk?”

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan en trust me, ik ben ook onzeker. Misschien kan je aan vrienden en familie vragen waar je goed in bent? Vaak kunnen ze je nieuwe inzichten bieden. Wellicht helpt je cijferlijst bestuderen ook?

 

Wat maakt jou nou jou?

De 3e tip waar ik zelf wat aan had, is weten wat nou typisch was voor mij en dat benadrukken in de brief. De werkgever wil immers een beeld van jou krijgen, dus als je aan komt zetten met de eigenschappen die iedereen in de brief benoemt –empathie is bijvoorbeeld nogal een dooddoener, want uiteraard ben je als psycholoog empathisch….al ben ik wel heel benieuwd naar wat voor een soort therapie een niet-empathische psycholoog gaat geven – dan val je gewoon niet op. Bovendien is het doel van een sollicitatie, jezelf kunnen verkopen, dus als je een sollicitatiebrief schrijft, probeer dan ook echt er naar te streven dat de brief jou representeert. Mocht je dit lastig vinden, wellicht hebben je vrienden en ouders nog goede inzichten waarom jij een top persoon bent die vooral die baan/stage/WEP/weetikveel moet krijgen ;).

Hopelijk heb je wat aan deze tips. Mij hebben ze in ieder geval geholpen. Kortom, met een beetje aandacht en interesse voor een ander, gecombineerd met zelfkennis, kom je hopelijk een heel eind!

6977361273_522e9f9035

 

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: