Gastblogger HoP

About the author : Gastbloggers zijn studenten en afgestudeerden met een inspirerend verhaal. Zij vertellen over hun ervaringen, hun kansen, hun wensen, en hun doelen. Het schrijven van een gastblog is een leuke manier om jezelf online te profileren. Heb je interesse in het schrijven van een gastblog? Mail dan naar gastblog @humansofpsychology.nl

Dieuwertje: psycholoog bij de rekenfaculteit

Advies en lesgeven, Gastblogger, Kind- en jeugd psychologie, Toekomstperspectief, Uncategorized, Werkveld No Comment

“Sinds deze zomer werk ik als tutor bij de Rekenfaculteit. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in het diepe gesprongen. Vriendlief achtergelaten in Nijmegen en op zoek gegaan naar het avontuur in Rotterdam. Tot op de dag van vandaag heb ik hier nog geen seconde spijt van gehad”

In haar vorige blog vertelde Dieuwertje (26) hoe zij haar baan als tutor bij de Rekenfaculteit heeft gevonden. Inmiddels werkt zij hier al enige tijd. Iets waar ze door middel van deze blog meer duidelijkheid over geeft.

2017-01-09

 

Sinds deze zomer werk ik als tutor bij de Rekenfaculteit. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in het diepe gesprongen. Vriendlief achtergelaten in Nijmegen en op zoek gegaan naar het avontuur in Rotterdam. Tot op de dag van vandaag heb ik hier nog geen seconde spijt van gehad! Benieuwd wat ik nu precies doe? Bekijk hieronder het promotiefilmpje van de Rekenfaculteit en lees gauw verder.

 


Tutorproject

De tutoren van de Rekenfaculteit verzorgen rekenlessen op vier verschillende basisscholen in Rotterdam Pendrecht. Dit is een multiculturele achterstandswijk waar mensen met verschillende nationaliteiten wonen. Leerlingen op deze basisscholen krijgen vier uur per week rekenles van een vaste tutor. In de 1-op-2-setting die gehanteerd wordt kunnen de tutoren goed ingaan op de individuele onderwijsbehoefte van de leerling en echt maatwerk bieden. De tutor volgt het lesprogramma van de klas, maar heeft meer aandacht voor de leerling door de kleine setting. De doelen van het project zijn dat leerlingen stijgen in hun rekencompetenties, dat ze vooruitgaan in hun organisatorische vaardigheden en dat hun zelfvertrouwen wordt versterkt.

 

Wetenschappelijk onderzoek

De Rekenfaculteit is gebaseerd op het succesvolle “high dosage tutoring” van SAGA innovations in de Verenigde Staten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat tutoring een zeer positieve invloed heeft op de leerprestaties en motivatie van leerlingen. De vooruitgang van de leerlingen van de Rekenfaculteit wordt gemonitord door onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (onder leiding van dr. Bowen Paulle). Door de intensiteit van het project bouwen tutor en leerling een sterke vertrouwensband op. Dit heeft een positieve invloed op de motivatie van de leerlingen. Het uiteindelijke doel van de Rekenfaculteit is het voorkomen en dichten van de prestatiekloof tussen kinderen uit hogere en lagere sociaaleconomische klassen. De visie van minister Jet Bussemaker (Onderwijs, cultuur en wetenschap) sluit hier goed bij aan. Zij heeft namelijk het actieplan Gelijke Kansen gerealiseerd, om deze ongelijkheid de kop in te drukken.

 

Ouderbetrokkenheid

Intensief oudercontact is een van de belangrijkste pijlers van de Rekenfaculteit. Uit onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid een belangrijke invloed heeft op de prestaties en motivatie van leerlingen. Ouders zijn het over het algemeen niet gewend dat ze door school worden gebeld en positieve berichten krijgen over de inzet van hun kind. Door wekelijks contact te hebben met de ouders van de leerlingen wordt de driehoeksrelatie tussen tutor-leerling-ouder versterkt. Het blijkt namelijk effectiever te zijn om 1 uur per week ouders te bellen, dan 1 uur per week extra tijd te besteden aan je lesvoorbereiding. Verbazingwekkend hè?

“De afgelopen jaren heb ik veel werkervaring opgedaan met jongeren in het onderwijs. Ik vind dit een uitdagende en fascinerende doelgroep.”

 

Growth mindset

Bij het tutorproject is het geven en ontvangen van feedback een vast onderdeel van de werkcultuur. Regelmatig worden wij tijdens een les geobserveerd, om ervoor te zorgen dat we ons lesgeven verbeteren. Er worden veel positieve punten benoemd, maar er wordt ook gekeken naar dingen die nog beter kunnen. Daarnaast observeren tutoren elkaar tijdens de lessen en geven elkaar korte, concrete tips om ervoor te zorgen dat je alles uit je les haalt. Tijdens het werken als tutor word je gestimuleerd om een ‘growth mindset’ te ontwikkelen. Een growth mindset gaat ervan uit dat je je intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunt ontwikkelen en dat oefening hieraan kan bijdragen.
De Amerikaanse psychologe Carol Dweck deed jarenlang onderzoek naar het verband tussen prestatie en succes. De belangrijkste conclusie van haar wetenschappelijke bevindingen is dat je mindset veel invloed heeft op je prestaties. Haar boek ‘Mindset, de weg naar een succesvol leven’ heeft mijn ogen geopend. Dit boek is absoluut een aanrader om te lezen!

 

Multiculturele doelgroep

De afgelopen jaren heb ik veel werkervaring opgedaan met jongeren in het onderwijs. Ik vind dit een uitdagende en fascinerende doelgroep. De scholen waar ik nu werk bevinden zich in de multiculterele achterstandswijk Rotterdam Pendrecht. Door met deze doelgroep aan de slag te gaan, heb ik een realistischer beeld gekregen van verschillende bevolkingsgroepen in Nederland. Dit is een enorme verrijking voor iemand die in een klein, relatief blank dorp is opgegroeid.

 

Ontwikkeling als tutor

Hoe leg je op een duidelijke manier uit wat een breuk is? Hoe rekent iemand met dyscalculie eigenlijk? En hoe kom ik in contact met een ouder die de Nederlandse taal niet spreekt? Dit zijn een aantal voorbeelden die ik tijdens mijn werk bij de Rekenfaculteit tegenkom.
Als tutor word ik gestimuleerd om me zowel op professioneel, als persoonlijk vlak te ontwikkelen. Aan het begin van het schooljaar heb ik leerdoelen opgesteld, die ik regelmatig evalueer met mijn leidinggevende. Op deze manier blijf ik in ontwikkeling. Daarnaast leer ik om gedifferentieerd les te geven zodat ik optimaal kan aansluiten bij het rekenniveau van de leerling. Dit avontuur bij de Rekenfaculteit is nu al een grote levenservaring voor mij. Dagelijks krijg ik de mogelijkheid om me op verschillende gebieden te ontwikkelen. Het is een mooie springplank voor mijn verdere loopbaan!

 

 

Interesse?

Ben je enthousiast geworden over de Rekenfaculteit? En zie jij jezelf in de toekomst als tutor werken? Regelmatig zijn wij op zoek naar nieuwe collega’s. Houd onze Facebookpagina in de gaten of neem contact op met projectleider Wendy Koopmans (w.kinderfaculteit@gmail.com) als je interesse hebt. En wie weet, werk jij binnenkort mee aan dit innovatieve project in Rotterdam Pendrecht!

 

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: