Michellec HoP

About the author : Hi, mijn naam is Michelle en ik ben psychologe en coach in mijn eigen praktijk. Ik heb affiniteit met klinische en arbeid- en gezondheidpsychologie. Maar tevens liggen mijn interesses ook in de yoga, mindfulness, positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie. Mijn doel is mensen te motiveren en inspireren en hoop dan ook jullie mijn blogs leuk vinden. Bedankt voor het lezen van mijn blog en ik vind het fijn om te weten wat je van mijn blog vindt, dus laat vooral een reactie achter of klik op het duimpje voor een like!

Denk ook eens aan jezelf, ook daar ben je psycholoog voor

Michelle C, zelfzorg No Comment

Want ja, het is zeker belangrijk om te weten welke richting je uit wilt met je studie, en dat je leert kijken naar je kwaliteiten en valkuilen en hoe jij je wilt ontwikkelen als psycholoog. Maar les een die we allemaal krijgen tijdens onze studie: “Je kunt pas goed voor anderen zorgen, als je goed voor jezelf zorgt”. En dat is precies waar ik jullie op wil wijzen tijdens deze blog. Tussen alle werk- en sociale dilemma’s door, is het tijd om stil te staan bij je persoonlijke dilemma’s en keuzes te maken gericht op quality me-time, oftewel Happy-time!!

Mijn afgelopen blogs hebben zich met name gefocust op het ondernemen, het hebben en onderhouden van een eigen praktijk. De meeste blogs op HoP gaan over het werkveld, de vele mogelijkheden die er zijn en bovenal zijn de blogs ook allemaal zeer persoonlijk. Iets wat ik kan waarderen. Zelf lees ik ook de blogs van mijn mede-auteurs en realiseer me dan ook dat ik er niet alleen voor sta. Dat is iets wat me nauw aan het hart gaat. Want wij psychologen kunnen vaak onszelf verliezen in het vak. Dagelijks zijn we bezig met het helpen of begeleiden van anderen. Als coach, psycholoog, consultant, therapeut. Maar ook op het gebied van arbeid & organisatie. Denk aan recruiters, de breinen achter reclames (ja, ook daar werken psychologen) of als leraar, tutor of PhD-student. Dagelijks zijn we cognitief bezig. Onszelf steeds verder professionaliseren, verdiepen in verschillende specialisaties, grensverleggend. En dan kan het weleens gebeuren dat je jezelf verliest. 

De huidige maatschappij helpt ons hierbij een handje. Media, sociale druk, maatschappelijke druk, en ga zo maar door. Continue willen we onszelf voorbij streven, willen we meer en willen we beter. Maar voor wie? Of voor wat? Herken jij jezelf in dat gejaagde gevoel, de continue druk om te presteren, alle ballen (lees: sociaal leven, sporten, werken, familie, social media) hoog houdend en daarnaast ook nog eens druk bezig met tegen iedereen “ja gaat goed met mij, lekker druk” antwoordend? Misschien is het dan eens tijd om stil te staan bij jezelf in plaats van alle ballen die je hoog probeert te houden.

Want ja, het is zeker belangrijk om te weten welke richting je uit wilt met je studie, en dat je leert kijken naar je kwaliteiten en valkuilen en hoe jij je wilt ontwikkelen als psycholoog. Maar les een die we allemaal krijgen tijdens onze studie: “Je kunt pas goed voor anderen zorgen, als je goed voor jezelf zorgt”. En dat is precies waar ik jullie op wil wijzen tijdens deze blog. Tussen alle werk- en sociale dilemma’s door, is het tijd om stil te staan bij je persoonlijke dilemma’s en keuzes te maken gericht op quality me-time, oftewel Happy-time!!

Richt je op je hart

Vaak maken we keuzes vanuit wat onze omgeving van ons verwacht of een keuze volledig gebaseerd op onze ratio (ons verstand). Maar luister nou eens naar je gevoel, naar je hart. Hoe voelt een bepaalde keuze? Je gevoel of lichaam geeft vaak een signaal en het is raadzaam hier ook naar te luisteren. Doe bijvoorbeeld eens een korte bodyscan om meer in contact te komen staan met je gevoel (probeer de bodyscan hier).

Focus wat minder op technische apparaten

In plaats van je te verliezen op social media via je je laptop of tablet. Of continue berichten en emails te checken op je telefoon. Ga er eens wat vaker uit, de natuur in. Wandelen en je zintuigen het werk te laten doen. Zien, horen, ruiken, proeven, voelen. Je hoofd volledig leeg maken en even een kwartiertje prikkelvrij door het leven te gaan.

Jij bent het belangrijkste, niet het gras aan de overkant

Stop met vergelijken. Je mede-studenten, je collega’s, vrienden of familie. Iedereen is anders en verhalen op social media zijn ook geen waarheid. Vergelijken zorgt voor teleurstelling of falen. Het is zeker aan te raden om je te laten adviseren door je geliefden, maar laat je vooral door je gevoel adviseren, luisteren naar wat jij echt van binnen behoefte aan hebt.

Kiezen of verliezen

Twijfels, angst, onzekerheid. We kampen er allemaal mee. Mede doordat we moeite hebben met het maken van keuzes. Want ja, je kunt niet met zekerheid zeggen of een bepaalde keuze de juiste is. Iedereen maakt fouten. Maar juist door fouten, kun je groeien. En door ervoor te kiezen om door te sukkelen en geen grote beslissingen te nemen, krijg je wellicht ook spijt. Dus maak die keuze, dat zorgt ook voor opluchting. Een keuze voor jezelf, misschien is het tijd om die baan op te zeggen, of die studie. En is het jouw moment om die lang gedroomde reis te maken.

Creativiteit

Ga eens wat vaker bewegen, zoals dansen. Spreek je creativiteit aan. Misschien schilderen of zingen. Laat je innerlijke kind naar boven komen, krijg weer die energie, voel die energie! Daarnaast luister naar je persoonlijke drijfveren. Wat geeft jou energie? Wat gaf je vroeger energie wat je nu niet meer doet? Waar wordt je gelukkig van? Wat mis je momenteel in je leven? Door stil te staan bij persoonlijke drijfveren in plaats van ambities en werkgerelateerde doelen, vindt je innerlijke rust en zul je uiteindelijke gelukkiger zijn.

Loslaten en groeien

Probeer het verleden te laten voor wat het is. Sta niet stil bij wat je allemaal wilt bereiken in de toekomst. Leef in het hier en nu en neem afscheid van zaken die je hierin belemmeren. Schrijf je frustraties of ongenoegen op en doe er een ritueel mee om afscheid te nemen. Stil staan bij je onprettige gevoelens, maar ze uiteindelijk ook accepteren en loslaten, zorgt voor persoonlijke groei.

Bovenstaande tips kunnen je helpen om meer stil te staan bij jezelf en je persoonlijke doelen. Goed zorgen voor onszelf is wat we vaak vergeten en naar de achtergrond schuiven. Maar juist in ons beroep is het belangrijk om tijd te nemen voor onszelf, te doen wat ons gelukkig maakt en afleiding te krijgen. Mocht je meer willen ontspannen en stil staan bij je ademhaling, kijk dan ook eens naar deze ontspanningsoefeningen, geef je email op hier voor meer ontspanningsoefeningen. Of geef je op voor een training of cursus Mindfulness.

Succes en geniet van je me-time momentjes!

Hoe vond je deze blog?

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Like ons op facebook!

Zusterpagina van:

In het kort:

Humans of Psychology is in 2015 opgericht, voor en door psychologiestudenten, om ervaringen te delen en anderen te inspireren en te motiveren bij de reis naar het werkveld. Momenteel uit zowel studenten als afgestudeerden, binnen verschillende disciplines van psychologie. Door middel van (persoonlijke) blogs wordt een beeld geschetst over de mogelijkheden binnen het werkveld, en wordt toegewerkt naar een positief toekomstperspectief. Ook onderwerpen als profileren en netwerken komen aan bod.

Archief: